Billigare hybridbilar <br></br>ett måste för succé

2008-01-29 14:40  
Mats Alaküla.

Bättre batterier och lägre tillverkningskostnader för hybridbilsproduktionen. Det är ett måste om hybridbilarna ska bli en succé, säger den svensk hybridbilsprofessor Mats Alaküla, nyss hemkommen från en elfordonskonferens i Kalifornien.

- Idag är det företag, organisationer och miljöentusiaster med relativt gott om pengar som köper hybridbilar. Men ska det leda till några större effekter så måste tekniken in i de billiga bilarna, säger Mats Alaküla i en intervju som publiceras på Energimyndighetens hemsida.

Nu återstår två utmaningar för hybridutvecklingen: dels måste de batterier som vi hoppas så mycket på bevisa att de håller vad de lovar. Dels måste produktionen av hybridfordon bli mycket billigare, säger Mats Alaküla till Energimyndigheten.

- För att priset på bilarna ska kunna sänkas måste kostnaden för de elektriska drivsystemen pressas ner till omkring en femtedel av vad industriella drivsystem säljs för i dag, menar Mats Alaküla.

På frågan om hybriddrift räcker för att göra dagens bilism hållbar har Mats Alaküla två svar.

På kort sikt: Om hela fordonsparken bestod av elhybrider skulle biobränsle kunna räcka till hälften av driften, och miljövänlig el användas till resten. Vår elförbrukning i Sverige skulle inte öka med mer än cirka 5 procent, vilket är så lite att det täcks i elbolagens planerade utbyggnad av miljövänlig energiproduktion.

I det perspektivet skulle bilism av dagens omfattning alltså kunna bli hållbar, menar Mats Alaküla.

På lång sikt: Men i ett längre perspektiv är frågan mer öppen. Det återstår att se hur mycket energi som kommer att kunna avvaras för fordonsparken när alla icke förnyelsebara energikällor tagit slut.

– För att klara den omställningen kommer det att krävas både teknikutveckling och livsstilsförändring, säger Mats Alaküla.

Läs hela intervjun här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt