Fordon
Bättre rull med stora och smala däck
Smala däck med större diameter ska minska rullmotståndet och risken för vattenplaning. Bridgestone visar ett konceptdäck på bilmässan i Geneve.
Den japanska däcktillverkaren kallar däcket "Large and Narrow concept tire". Som namnet antyder så är diametern större samtidigt som däcket är smalare. Ungefär som bildäck såg ut på 1930-talet.
Däcken tillåter högre tryck än dagens konventionella däck, och tack vare nyutvecklade mönster ska rullmotståndskoefficienten reduceras med 30 procent jämför med ett konventionellt däck med dimensionerna 175/65R15.
Tack vare att det är smalare så minskar även luftmotståndet, och Bridgestone hävdar att däcktypen kommer att minska bränsleförbrukningen jämfört med de däck som i dag har lägst rullmotstånd.
Dessutom get det högre trycket mot marken minskad risk för vattenplaning. Väggreppet ska enligt tillverkaren förbättras 8 procent på vått underlag jämfört med konventionella däck.
Bridgestone ska nu ta fram däck som kan komma att användas i framtida bilmodeller.