Bättre rull med stora och smala däck

2013-03-11 11:52  
Large and Narrow kallar Bridgestone sitt nya konceptdäck Foto: Bridgestone

Smala däck med större diameter ska minska rullmotståndet och risken för vattenplaning. Bridgestone visar ett konceptdäck på bilmässan i Geneve.

Den japanska däcktillverkaren kallar däcket "Large and Narrow concept tire". Som namnet antyder så är diametern större samtidigt som däcket är smalare. Ungefär som bildäck såg ut på 1930-talet.

Däcken tillåter högre tryck än dagens konventionella däck, och tack vare nyutvecklade mönster ska rullmotståndskoefficienten reduceras med 30 procent jämför med ett konventionellt däck med dimensionerna 175/65R15.

Tack vare att det är smalare så minskar även luftmotståndet, och Bridgestone hävdar att däcktypen kommer att minska bränsleförbrukningen jämfört med de däck som i dag har lägst rullmotstånd.

Dessutom get det högre trycket mot marken minskad risk för vattenplaning. Väggreppet ska enligt tillverkaren förbättras 8 procent på vått underlag jämfört med konventionella däck.

Bridgestone ska nu ta fram däck som kan komma att användas i framtida bilmodeller.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt