Batterikampen kring Fisker Karma avgjord

2010-01-15 15:39  

Det har varit många turer vem som skulle leverera batterier till elsportbilen Fisker Karma. Nu verkar kampen avgjord. A123Systems tränger undan EnerDel och kapar åt sig beställningen.

I går skrev Fisker Automotive och A123Systems under ett avtal om leveranser av batterisystem.

-Vi valde A123 eftersom företaget klarar våra krav på prestanda och snabbt kan nå en produktionsvolym som möter våra behov, säger Fisker vd och grundare Henrik Fisker i en kommentar.

Nyheten förvånade många, eftersom tidigare verkat klart att kontraktet skulle gå till amerikanska EnerDel. Men A123, också från USA, dök upp i sista stund och trängde undan EnerDel.

A123 betalar drygt 160 miljoner kronor - drygt hälften kontant och resten i forma av aktier i det egna bolaget - till Fisker för att få vara med i affären, rapporterar sajten greencarcongress.com.

Det liknar det upplägg som gjorde att A123 fick leverera batterier även till elbilen Think.

Både Fisker Karma och Think ska tillverkas hos finska Valmet Automotive i Nystad. Elsportbilen ska även produceras i en amerikansk fabrik.

Fisker Karma är en fyradörrars lyxbil som drivs med elmotorer på sammanlagt över 400 hästkrafter. De första 80 kilometerna klarar sig bilen med enbart eldrift. Energin lagras i litium-jonbatterier med kapaciteten 22 kWh. Batteriet kan laddas via eluttag.

Vid längre resor startar en fyrcylindrig turbomatad förbränningsmotor som driver en generator för att försörja drivsystemet med el. Kombinationen ska enligt Fisker ge en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,4 liter/100 km och en räckvidd på nästan 500 kilometer.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt