Audis nya el-suv E-tron – satsar på digitalisering

2018-09-20 06:00  

En ny bil, men framförallt en ny affärsmodell. Med E-tron tar Audi ytterligare ett kliv in i det digitala – och öppnar dörren för att bli en tjänsteplattform.

För två veckor sedan lanserade Mercedes elbilen EQC och nu har Audi lanserat sitt alternativ till de som är på jakt efter en tysk elbil. Men E-tron är så mycket mer än bara en bil. Digitalisering och ekosystem har på kort tid blivit lika heta trendord som dynamisk prestanda och atletisk design. För ett par veckor sedan presenterade Volkswagen sin miljardsatsning på digitalisering.

Där var den stora nyheten att ett nytt ekosystem ska sjösättas, och att köpa en folka är egentligen bara en inträdesbiljett till vad man beskriver som framtidens mobilitet. Och Audi vill inte vara sämre på den punkten.

Läs mer: BMW avslöjar kommande flaggskepp – Crossover som är autonom elbil

Framöver kommer en stor del av affärsmodellen att röra det digitala och den enorma potential som ett uppkopplat fordon innebär. Likt koncernsyskonet kommer Audi att väva in en hel del tjänster varav, Functionality on Demand, är ett intressant affärsalternativ. Att behovsstyra funktioner innebär enligt tillverkaren att man kan ge kunder mer flexibilitet. Eller i klartext: Affärsmodellen innebär att de som väljer att köpa en bil utan alla funktioner kan låsa upp dessa allteftersom.

– Man kommer att kunna lägga till ny funktionalitet, per månad, år eller för livstid, säger Nils Wollny, ansvarig för digitala affärer.

– Det hela går att beställa i appen eller via bilens multimediasystem. Exempelvis uppgradera bilens prestanda någon månad om man så vill. Men det är även ett bra sätt för en handlare som vill göra bilen mer attraktiv på andrahandsmarknaden, säger han.

Digitaliseringen skapar nya möjligheter

Men att eftersälja funktioner är bara en bråkdel av den digitala affären. I och med att fordonen är uppkopplade så har man ett gyllene läge att skapa andra intäktsmöjligheter.

– Vi har inga tankar på att det ska komma planlös reklam som är värdelös för våra kunder – men däremot planerar vi skräddarsydda lösningar som vi vet intresserar, säger Wollny.

Exempel på intressant reklam är enligt honom specialerbjudande från servicepartners, men även försäkring, eftermarknad och infrastruktur är affärsområden som kommer på tal.

– Underhållningsbranschen är väldigt intresserade av bilindustrin, och det finns många möjligheter för oss som ligger långt från vår kärnverksamhet.

Läs mer: VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

Enligt Wollny är Amazon ett tydligt exempel på hur digitala affärer har utvecklats. För bara några år sedan var de en ren återförsäljare, men numera är spektrumet otroligt brett och förtjänsten kommer i dag till stor del från annat.

– Du kommer se liknande inom mobilitet. I framtiden kommer tjänster vara det stora. I dagsläget har vi inte så många partners, men vi jobbar på det, och den största fördelen för kunderna kommer när vi öppnar upp för tredje part.

Under avtäckningen av E-tron avslöjade Audi att man har ingått samarbete med just Amazon. Fler partners är på ingång och målet är, precis som så många andra tillverkare eftersträvar, att få till ett eget ekosystem av tjänster.

– När man vill växa i det digitala så måste man ha partnerskap och samarbeten. Men de måste vara relevanta för kunden, säger Nils Wollny.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt