Fordon

Volkswagen miljardsatsar på digitalisering

Volkswagen vill skaffa ny kostym och skifta fokus - från dieselhistoria till elektrifierad framtid. ”Våra bilar blir alltmer digitala enheter på hjul” enligt försäljningsdirektören.

Publicerad

Det var vid ett pressevenemang i Berlin som Volkswagen avslöjade att de ska stöpa om hela koncernen. Istället för att vara en traditionell producent – ska de bli en digital och allomfattande leverantör. När en kund köper en folka, så kommer det inte enbart handla om att man får med sig en bil hem. Nej, affären är nyckeln till en hel palett av tjänster kallade ”Volkswagen We”.

Så vad innebär det här? Jo, man kommer att få ta del av vad tillverkaren kallar för sitt ekosystem. Här finns utöver tillgång till bilfunktioner även andra tjänster som tillåter leverans/returer via bilen, parkeringstjänster, tillgång till mobilitetstjänster – och med tiden ska det hela utökas med allt från info om bensinpriser till rabatterbjudanden och liknande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här