Vid grundstötningen nära ön Järsö i den åländska skärgården den 20 september upptäckte besättningen på kommandobryggan att fartyget inte betedde sig som vanligt.
Fartyget svängde mot farledsområdets kant, vilket orsakade den första bottenkänningen sydost om Hjulgrund.
Efter att fartygets djupgående i fören ökade och det fick slagsida mot höger beslutade befälhavaren ombord att köra upp det på stranden vid Järsö.
”Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund”, meddelar finska Olycksutredningscentralen.
Utredningen fortsätter och hela rapporten, inklusive utredningsplanen, ska publiceras sommaren 2021.
På onsdagen meddelades också att Viking Grace, som i helgen gick på grund i Mariehamn på Åland, åter kan tas i trafik.
Efter undersökning visade det sig att endast en propeller skadades i samband med olyckan, uppger Viking Line. Varken fartygets skrov eller botten tog någon skada. Fartyget kunde, efter att det dragits loss, ta sig för egen maskin till Åbo, och därefter vidare till Nådendal där propellerskadan repareras. Inga personer skadades i olyckan.
Viking Grace återupptar sin trafik på söndag den 29 november, och avgår då från Åbo strax före klockan 21.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.