100 000 kronor i elbilsrabatt till de första 50 bilarna

2010-05-25 10:51  

Nu ska också svenska elbilsköpare få bidrag till merkostnaderna för de dyra elbilarna. Men det gäller att hamna först i kön hos Stockholms stads upphandlare.

Energimyndigheten går in med 55 miljoner kronor i elbilspremier för att sockra den stora elbilsupphandling som Stockholms Stad och Vattenfall gemensamt ska göra.

- Nu kommer vi att ha den elbilspremie som behövs för att få elbilsleverantörerna att sätta Sverige på kartan, säger Eva Sunnerstedt, projektledare för elbilsupphandlingen på Stockholms stads miljöförvaltning.

I och med att Energimyndigheten i går sade ja till Stockholms stads och Vattenfalls ansökan om medfinansiering kan upphandlingen nu dras igång.

Totalt satsar Energimyndigheten 62 miljoner kronor på Sveriges största elbilsupphandling.

5 miljoner kronorgår till merkostnadsersättning av en ”förflotta” på 50 eldrivna bilar. Varje bil i förflottan får bidrag med 25 procent av inköpskostnaden, maximalt 100 000 kronor.

50 miljoner kronorgår till de första tusen bilarna i huvudupphandlingen. Där får varje bil en maximal merkostnadsersättning på 50 000 kronor.

7 miljonerkronor går till kostnader för själva upphandlingen och administrationen.

Satsar på 6 000 bilar
I den förstudie som genomfördes i vintras visade mer än 100 företag och organisationer intresse för sammanlagt 14 000 bilar.

- Så många elbilar blir det svårt att få tag på. Men vi siktar på att i alla fall kunna få in drygt 6 000 nya elbilar och elhybrider, säger Eva Sunnerstedt.

Sex kategorier
Man kommer att strukturera upphandlingen i sex fordonstyper med cirka tusen bilar i varje kategori.

1.Små personbilar med ren eldrift.

2.Mellanstora personbilar med ren eldrift.

3.Mindre skåpbilar med ren eldrift.

4.Mellanstora personbilar med elhybriddrift.

5.Stora personbilar med elhybriddrift.

6.Större skåpbilar med ren eldrift.

Kvotering av förflottan
För att få vara med bland köparna till förflottan på 50 bilar och få 100 000 kronor i subvention måste man ansöka före den 31 augusti.

Det ställs en rad krav på den som vill ha en bil från förflottan.

Bland annat måste man ha en dekal som visar att man är med i projektet, man måste rapportera driftsdata hela tiden, man måste svara på förarenkät vid tre tillfällen, man måste satsa fem arbetsdagar på utvärdering, information och uppföljning och man måste acceptera att ens fordon används i reklam för projektet.

Till förflottan blir det ganska säkert kvotering och då kommer urvalet att ske så att de blir en geografisk spridning på bilarna och en bredd på vilket typ av företag som får tilldelning.

Men den som engagerat sig i upphandlingsprojektet från början och som deltog på seminariet den 12 april i Stockholm kommer att få gräddfil.

Det framgår av den information om förflottan som Stockholms stad i dag lade upp påsajten Elbilsupphandling .nu

Elbilar som finns och som kommer

Åtta modeller som säljs i Sverige i dag:

Peugeot iOn kommer först om ett år till Sverige.

Fiat e500 från italienska Micro-Vett

Fiat 500 från svenska EV Adapt

Think City från norska Think

Edy One från Micro-Vett

Iveco Daily (plug-in-hybrid) från Micro-Vett

Fiat Ducato från Micro-Vett

Fiat Fiorina/Qubo från Micro-Vett

Nissa Cabstar 3.5 från EV Drive/Volvo Truck Center

Åtta modeller som kommer inom ett år:

Peugeot Partner från Peugeot (september-oktober 2010)

Fiat Doblo från Micro-Vett (tidigast oktober 2010)

Peugeot Ion från Peugeot (februari 2011)

Mitsubishi iMiEV från Mitsubishi (våren 2011)

Volvo C30 Electric från Volvo PV (andra kvartalet 2011)

Nissan Leaf från Nissan (mitten av 2011)

Renault Fluence ZE från Renault (slutet av 2011)

Renault Kangoo ZE från Renault (slutet av 2011)

Ladda ned broschyren med alla fakta om de 16 modellerna.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt