Energi
Vd: ”Vi vill visa hur vi sniffar framåt”
Christian Lundberg är vd för Fortum i Sverige, som är koncernens största marknad.
Kraftkoncernen har planer på att investera i ytterligare 1 200 MW produktionskapacitet i Norden och Baltikum, varav ungefär hälften i Sverige.
Efterfrågan på ny kapacitet är nu enorm, enligt Christian Lundberg.
* Fortums senaste reklamkampanj visar bilder på vågkraft, elbilar och nu vindkraft i kombination med vattenkraft. Vad är syftet?
- Vi vill förmedla att vi gör stora investeringar och hela tiden strävar efter nästa steg. Därför är vågkraft ett bra exempel. Och ambitionen med kampanjerna är att få folk att förstå vad vi gör.
* Men det ni gör är ju att planera för tusen gånger högre investeringar i kärnkraft än i vågkraft.
- Projekten i kampanjen finns i verkligheten. Vi vill också visar hur vi sniffar framåt, och skapa nyfikenhet på hur framtiden ser ut om 30-40 år.
- Filmerna har tagits emot jättebra. Vågkraft har en enorm potential, och om det slår igenom, då har vi gjort ett ganska häftigt bidrag som pionjärer.
* Men är inte folk nyfikna på hur era kärnreaktorer ser ut om 30-40 år?
- Inte på samma sätt, tror jag, men det är ingenting som säger att vi inte i höst kör en kampanj om hur kärnkraften ser ut i framtiden. Vi står för det vi gör. Helen Ahlbom