Slutblåst i klassisk svensk vindtunnel

2011-10-04 23:00  
Fyra av fem vindtunnlar i Bromma, bland annat denna där Jas 39 Gripen testats, riskerar blir skrot. Foto: Starcs

En flygteknisk epok går i graven. Trots nya kunder i utlandet lägger bolaget Starcs ned större delen av vindtunnelanläggningen i Bromma.

– Väldigt tråkigt, vi mister en nationell resurs för att göra den här typen av utprovningar, säger Mattias Sillén, chef för flygteknik och vapen på Saab Aeonautics i Linköping.

Saab har inte minst de senaste åren flitigt utnyttjat anläggningen i testningen av Jas 39 Gripen. Majoriteten av bolagets aerodynamiska prover har utförts av Starcs tills i somras. Det kommande året har Saab inga nya prov i faggorna. På sikt planerar man att använda vindtunnlar ute i Europa.

Den aerodynamiska anläggningen i Bromma har använts för att undersöka hur främst flyg- och rymdsystem beter sig i olika vindflöden i över 70 år. Den startades av Flygtekniska försöksanstalten 1940 i början av andra världskriget.

Nu är 20 av 25 anställda uppsagda till nyår. Fyra vindtunnlar av fem bommas igen liksom kompressoranläggningen där jetmotorer testats. Den stora höghastighetstunneln T 1500 som nu försvinner byggdes på 90-talet enkom för Gripenutvecklingen.

– Verksamheten gick som tåget fram till sommaren 2010 men därefter har efterfrågan minskat, inte minst i Sverige, och det handlar om stora anläggningar, dyra i drift. Att bara göra nollresultat räcker inte. Dessutom fanns det en risk för konkurs, säger vd Mikael Tjernlund. Han är öppen för försäljning av tunnlarna. I sämsta fall monteras de ned och blir metallskrot.

Mikael Tjernlund har fört samtal med ansvariga på bland annat Rymdstyrelsen och näringsdepartementet i syfte att rädda verksamheten.

– Vi är inte ute efter statlig finansiering men för att driva vissa forskningsprojekt inom bland annat rymdområdet behövs politiskt stöd, säger Mikael Tjernlund.

Enligt Thorwald Larsson, handläggare på Rymdstyrelsen, är orsaken att man inte ger stöd åt projekt som kan gynna den svenska vindtunnelexpertisen i Bromma att det saknas ”en tydlig industriell efterfrågare av Starcs tjänster”.

En nackdel som företaget brottas med är att konkurrenterna i Frankrike, Storbritannien och Nederländerna finansieras av staten.

– Vill de in i ett spännande EU- eller ESA-projekt kan de pressa priserna väldigt lågt, säger Mikael Tjernlund.

Mellan 2009 och 2010 ökade Starcs omsättning med 75 procent. Bolaget har vidgat kundkretsen och vänder sig inte bara till flyg- och rymdföretag utan också till tågtillverkare, bil- och båtindustri.

Utöver vindtunnelproven har man skaffat sig två ben till att stå på.

– Vi har börjat med beräkningar och design åt kunder och dessutom levererat en ny testutrustning för satellitmotorer, säger Mikael Tjernlund.

Det är dessa ben samt användning av låghastighetstunneln som bolaget ska stå på framöver. Fem anställda blir kvar.

Anläggningarna privatiserades

Starcs ägs av konsultbolaget Sjölund och Thyselius som tog över vindtunnlarna från Totalförsvarets forskningsanstalt, Foi, 2008. Sedan dess har man jagat nya kunder. Enligt vd:n Mikael Tjernlund har man till stora delar lyckats. Man har också tagit sig in i strategiskt viktiga forskningsprojekt i Europa, bland annat via Frankrike. Nu ställs samarbetena in.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt