Scania testar större litiumjon-batterier

2015-08-20 06:26 Helen Ahlbom  
Henrik Lundgren deltar i arbetet med att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.

Batterier i elbilar är extremt temperaturkänsliga och fordonstillverkare tittar därför på olika kylmetoder. KTH-forskare gör testerna av större batterier enklare för Scania.

Höga temperaturer försämrar säkerheten, livslängden och prestandan på litiumjonbatterier i elfordon. Ju större batterier, desto högre temperaturskillnad i varje cell och därmed ökad risk för allvarliga problem.

För att minska problemen tittar fordonstillverkaren Scania på olika sätt att kyla ner batterierna. Tillsammans med KTH-forskaren Henrik Lundgren har man tagit fram en modell för att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.

Temperaturen kan vara avsevärt mycket högre inuti batteriet än på ytterhöljet. Forskare har kommit fram till att kraftig nedkylning bara kan åstadkommas inuti själva batteriet och inte från utsidan. Det borde egentligen kräva ett nära samarbete mellan batteritillverkare och fordonsindustri, men det anses inte vara en realistisk utveckling.

Därför måste fordonstillverkarna själva kunna studera kylningens effekter på batteriet. Och de studierna underlättas med den nya modellen, eftersom den kräver färre mätningar.

- Henriks arbete har gett oss förtroende för att använda den här typen av termisk modell i test av stora battericeller, säger Pontus Svens, utvecklingsingenjör inom energilager på Scania, i ett pressmeddelande från Svenskt hybridfordonscentrum.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS