Energi

Nya svenska talldieseln har fått sitt namn

Tallbecksolja från svenska massabruk raffineras till råtalldiesel på Sunpine i Piteå och vidareförädlas till en 20-procentigt grön, homogen diesel hos Preem i Göteborg.
- Att använda skogsavfall innebär att vi inte konkrrerar med livsmedelsproduktionen, säger Preemchefen Michael G:son Löw. Foto: Preem

Den 9 april lanserar Preem sin nya miljödiesel med inblandning av raffinerad tallolja från Sunpinefabriken i Piteå. Evolution Diesel kommer den att heta.

Publicerad

- Preem Evolution Diesel är en världsnyhet – en grön standarddiesel av miljöklass 1 från den svenska skogen, säger Preems vd och koncernchef Michael G:son Löw.

Enligt Preem är den nya gröna dieseln på molekylnivå likadan som vanlig diesel, och kan användas i alla dieselmotorer. 

Men den ger 16 procent lägre utsläpp av koldioxid tack vare inblandningen av 15 procent råtalldiesel och 5 procent RME-bränsle.

Preem kommer att sälja sin nya diesel på 366 mackar runt om i Sverige från den 9 april.

Evolution Diesel har testkörts i över 100 000 mil och enligt Preem uppfyller den dieselspecifikationen som alla motorfordonstillverkare godkänner.

Preem är delägare i Sunpineprojektet i Piteå där tallbecksolja från Södras massafabrik i Mönsterås raffineras till råtalldiesel.

Råtalldieseln fraktas i båt till Preems raffinaderi i Göteborg där den processas tillsammans med vanlig fossil diesel till en homogen diesel med 20 procent förnybar råvara.

Preem beskriver processen så här:

”I bioraffet Green Hydro Treater omformas molekylerna i den gröna råvaran med vätgas så att de blir identiska med molekylerna i fossil diesel. Det ger en hydrerad standarddiesel – och inte en inblandning som tidigare varit enda lösningen för att få ett grönare innehåll.”

När produktionen i Piteå kommer upp i full volym kommer Sunpine att leverera 100 000 kubikmeter råtalldiesel till Preem i Göteborg som då kan producera 600 000 kubikmeter Evolution Diesel per år.