Nu finns kinesiska dubbelhybriden på marknaden

2008-12-16 12:48  

I går började försäljningen av Kinas första serietillverkade laddhybrid. Efter lanseringen på den inhemska marknaden vill tillverkaren BYD satsa på USA och Europa.

Den framhjulsdrivna F3DM (DM står för Dual Mode) kan köras på tre sätt: som ren elbil, som seriehybrid, där den lilla bensinmotorn på en liter och 50 kW laddar batterierna, och som parallellhybrid, där bensinmotorn och elmotorn på 75kW båda driver bilen framåt.

Räckvidden på ren eldrift uppges till 100 km, och hybridsystemet lägger till ytterligare 330 km räckvidd.

BYD - som i marknadsföringen brukar översättas till Build Your Dreams – räknar med att lansera sin dubbelhybrid i Israel 2010 och i Europa och USA 2011.

Priset i Kina är satt till 150 000 yuan, vilket är detsamma som 21 900 amerikanska dollar eller cirka 170 000 svenska kronor.

Enligt den svenske bilanalytikern Kanehira Mauro kostar en vanlig Toyota Pris cirka 260 000 yuan i Kina.

- Plug-in hybriden är alltså över 40 procent billigare än Prius, skriver han i sitt nyhetsbrev.

Den konventionella F3:an med bensinmotor är enligt Mauro den mest sålda sedanmodellen i Kina under oktober månad (15 000 exemplar). Den kostar mellan 7 500 och 9 900 amerikanska dollar.

- Plug-in-versionen är alltså nästan tre gånger så dyr som bensinversionen, skriver Kanehira Mauro.

För det högre priset får man en bil som startar som ren elbil med enbart batteridrift. Vid ”medelsnabb” körning blir den en seriehybrid. Bensinmotorn startar och börjar ladda batterierna. Vid acceleration och snabbare körning blir den en parallellhybrid, där bensinmotorn och elmotorn hjälps åt med framdrivningen.

Bilen väger 1 800 kg och får en topphastighet på 160 km i timmen.

Batterierna rymmer 20 kWh och är av typen litiumjärnfosfat, som är en stabilare (icke brandfarlig) typ av litiumbatterier. Det egentillverkade batteripacket ska klara 2000 cykler, och tar cirka nio timmar att ladda fullt från ett vanligt 230 V eluttag. Uppladdning till halv kapacitet vid speciella laddstationer tar bara 10 minuter, enligt BYD.

Batteritillverkaren BYD startade 1995 med ett 20-tal anställda. Nu är man med 100 000 anställda en av jättarna på batterimarknaden.

2003 köpte BYD bilföretaget Tsinchuan Automobile Company, som bildade grunden till BYD Auto. Sedan dess har 500 av de 3000 anställda på FoU-avdelningen i Shanghai jobbat heltid med att ta fram F3DM.

BYDs bilförsäljning förväntas uppgå till 180 000 exemplar i år. Företaget planerar en ökning till 350 000 år 2009.

- Utvecklingen av elektrisk drivna bilar är det bästa sättet för den kinesiska bilindustrin att ta sig förbi andra ledande bilnationer, säger BYDs grundare och styrelseordförande Wang Chuanfu på företagets hemsida.

BYD stöds ekonomiskt av den amerikanske affärsmannen Warren Buffett, som genom bolaget Midamerican Energy Holdings köpt aktier i biltillverkaren för 1,8 miljarder dollar.

Buffett rankas som världens rikaste man av affärstidningen Forbes.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt