Kemivinnarens hyllning till Björn Gillberg

2009-11-10 23:00  

Björn Gillberg får stöd av Nobelpristagaren George Olah.<br></br> - Han är på rätt spår med sin metanolfabrik i Värmland, säger George Olah.

George Olah är Nobelpristagare i kemi och har ägnat de senaste årens forskning åt sin vision om "metanol-ekonomin" som kommer att följa efter "oljeekonomin".

I sin bok Bortom olja och gas argumenterar han för metanol som framtidens energibärare.

Han har skrivit boken tillsammans med två kollegor vid University of Southern California i Los Angeles.

George Ola var en av talarna på energisymposiet Energy 2050 i Stockholm nyligen och när han lade ut texten om metanol och DME som framtidens fordonsbränsle lyssnade alla.

Till Gillberg: Kör på!
På Ny Tekniks fråga om vad han tror om den svenske kemisten Björn Gillbergs planer på att tillverka metanol som fordonsbränsle av svensk skogsråvara säger han:

- Gillbergs projekt verkar mycket realistiskt med tanke på de svenska förhållandena med rik tillgång på skog. En av fördelarna med metanolfabriker är att de kan göras lönsamma även i mindre skala, anpassade efter de lokala förhållandena, säger George Olah.

Metanol och DME av koldioxid
Han visar i sin bok att metanol i praktiken kan tillverkas av vad som helst, till och med koldioxid.

- Vi ska inte begrava koldioxiden i marken, utan använda den som råvara för framställning av metanol med hjälp av el från förnyelsebara energikällor, säger George Olah.

Han är själv engagerad i ett isländskt projekt - Carbon Recycling International - där koldioxid från de isländska aluminiumsmältverken och kolkraftverken med billig islänsk elektricitet omvandlas till metanol och DME för bilar och lastbilar.

George Olah har döpt den metoden till CCR - Carbon Capture and Recycling - som en kontrast till CCS - Carbon Capture and Storage.

Värmlandsmetanol AB

Ägare:Stiftelsen Miljöcentrum, Hagfors kommun, LRF samt 726 privatpersoner och 37 mindre företag.

Årsproduktion:120 000 kubikmeter metanol till en produktionskostnad på 3 kronor per liter.

Finansiering:Investeringen på 2 miljarder finansieras av banklån och ägarkapital. Flera emissioner planeras under våren 2010.

Planering:Planerad byggstart december 2010 och driftstart december 2012. Nu förbereds ansökan till miljödomstolen.

Läs artikeln om Björn Gillbergs metanolfabrik här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt