Induktion ersätter sårbar luftledning

2014-07-01 11:36  

Kontaktledningar i luften över tågen är känsliga och orsakar driftavbrott. Nu ska forskare undersöka om induktion är en lämplig ersättare.

Universitetet i Stuttgart ska tillsammans med Zentrum für Luft- und Raumfart DLR undersöka om elektrisk järnvägsdrift är möjlig med induktiv överföring av el till tågen i stället för matning med luftledning och strömavtagare.

Förutom att luftledningarna är känsliga för förslitning innebär de en fara för omgivningen när de faller till marken, samt ger upphov till buller från tågen.

I det gemensamma forskningsprojektet, som nu fått anslag på 860000 euro, är målet att undersöka om induktiv överföring av strömmen är möjlig.

Principen är då att primärspolen finns i marken och sekundärspolen på undersidan av tåget. Energiöverföringen sker genom det skapade magnetfältet.

Fördelarna med metoden är att slippa förslitning av ledning och strömavtagare, liksom mindre buller. Verkningsgraden med metoden, 90 procent, bedöms som tillräckligt god.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt