Finsk biodiesel i svensk långtidstest

2007-06-08 11:07  

Scania, Volvo Penta, Posten och Waxholmsbolaget ska långtidstesta av den finska biobaserade syntetdieseln Nex BTL. Bränslet ska köras i sex Scaniabussar, två skärgårdsbåtar och ett hundratal distributionsbilar i Stockholmsområdet.

Scania, som tidigare labbtestat bränslet, räknar med att det minskar utsläppen av kväveoxider med nästan 20 procent och partiklar med nästan 30 procent, jämfört med vanlig diesel. Dessutom minskar det utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent.

- Det är först vid långtidstest som men ser hur ett nytt bränsle inverkar på slitage, smörjbarhet, insprutningssystem, kompatibilitet med material, packningar etcetera, säger Günter Kleinschek, ansvarig för bränslen på Scania.

Proven omfattar övervakning av avgasutsläpp och motorns kondition vid olika inblandningar av bränslet i standarddiesel.

Nex BTL använder biologiska och animaliska fetter som råvara, men det färdiga bränslet har samma egenskaper som syntetdiesel gjord från kol eller naturgas. Tillverkare är det finska oljebolaget Neste.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt