BMW visar supertrimmad vätgasmotor

2007-02-27 16:00  
BMWs vätgasmotor

Det EU-stödda projektet HyICE presenterade idag i München en vätgasmotor med sensationell verkningsgrad: 100 kW per liter cylindervolym. Det är 3,5 gånger så mycket som den vätgasmotor som BMW tidigare presenterat.

- Det är första gången forskare ha fått koncentrera sig på att bygga en förbränningsmotor som är optimerad för vätgas.

- Vi har visat att vätgasmotorer är en framtidteknik som på varje punkt kan mäta sig med traditionella motorer, säger BMWs presstalesman Daniel Kammerer när vätgasmotorn presenterades i München på tisdagen

BMW är samordnare i HyICE-projektet, och Daniel Kammerer är mycket nöjd med vad som uppnåtts.

Man har utvecklat två nya metoder för bränsleinsprutning som kan användas i personbilar och stadsbussar, samt nödvändiga nyckelkomponenter. Dessutom har simuleringsverktyg för förbränning anpassats till vätgas, vilket ska underlätta utvecklingen av en framtida serieproduktion av vätgasmotorer.

De svenska företagen Volvo Technology Corporation och Mecel har deltagit i projektet. Volvo Technology har varit med och utvecklat insprutningstekniken, dels med direktinsprutning och dels med extern bränsle/luftblandning. Mecel har utvecklat ett tändsystem som är avstämt för vätgasens tändegenskaper.

- Vi har uppnått det vi hade som målsättning med projektet, säger Erland Max som är Volvo Technologys projektledare i HyICE.

EUs sjätte ramprogram har satsat 5 miljoner Euro i det treåriga projektet som inleddes 2003. Förutom BMW och de svenska företagen har också forskare från Ford, MAN, franska Petroleuminstitutet, österrikiska Hoerbiger (kompressorteknik), och Tekniska universitetet i Graz, tyska Ansys (simuleringsverktyg), konsultföretaget IFP och Universität der Bundeswehr deltagit.

Forskarna har också för första gången i ett EU-projket samarbetat med energimyndigheterna i USA.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt