Energi

Avgjort: Här är bästa miljöbränslet för lastbilar

En Volvo elhybrid som ingick i Clean Truck-projektet. Den 31 mars ska projektets slutrapport skickas till EU:s finansieringsprogram för miljöprojekt (Life). Foto: Tommy Harnesk
Per-Erik Österlund, projektledare för Clean Truck. Foto: Privat

Tillsammans med Stockholms stad har 18 olika åkerier testat ED95, metandiesel och hybridlastbilar under fyra års tid. Nu är slutrapporten klar.

Publicerad

I projektet Clean Truck har 18 åkerier testat 50 olika miljölastbilar under åren 2010 till 2014. Lastbilarna har använts i skilda åkeriverksamheter som godsdistribution, avfallsinsamling, bygg- och anläggningskörning med mera. Man har fortlöpande mätt koldioxidreduktionen hos tre alternativa bränsleformer: metandiesel, hybridteknik och ED95 (bioetanol).

- Sammanfattningsvis kan man säga att alla tre teknikerna fungerar och har sin plats i lastbilsvärlden, men de har olika förtjänster, säger Clean Trucks projektledare Per-Erik Österlund, ansvarig för tung lastbilstrafik vid Stockholms stads trafikförvaltning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här