Energi

Alfa Lavals gamla separator får ny uppgift

Skiljelinjen mellan olja och vatten måste ligga på rätt ställe i den roterande separatorn. Det löser Alfa Laval med två vattentankar (nedtill i bild) som pumpar ut eller in vatten i separatorn. Allt för att hålla vattenhalten konstant. Foto: Stickan Kenne
Tobias Svensson. Foto: Kennet Ruona

Alfa Laval har fått sin första stora order på en ny separator som klarar tung råolja. Basen är företagets klassiska teknik som skiljer grädde från mjölk.

Publicerad

När den lätta råoljan börjar tryta i oljefälten pumpar oljebolagen istället upp tyngre råolja som innehåller mycket vatten. Men att separera bort vattnet är svårt eftersom det har ungefär samma densitet som råoljan.

För att klara uppgiften har Alfa Laval skruvat på designen på sin klassiska separator, som separerar grädde från mjölk. I maj kom den första stora ordern på 85 miljoner kronor. Tekniken ska användas på en oljeplattform som separerar tung råolja utanför Brasiliens kust. Oljan innehåller mycket partiklar såväl som vatten, dropparna är små, viskositeten hög.

- Det är en väldigt stor separationsutmaning, säger Tobias Svensson, som är områdeschef för företagets olja och gas-verksamhet.

När en separator börjar rotera rör sig den tyngre vätskan utåt och den lättare inåt. Sedan leds de ut i varsitt utlopp. För att de båda vätskorna ska hamna rätt måste man veta var skiljelinjen mellan dem går. I mjölkindustrin är det lätt eftersom gräddhalten inte varierar så mycket. Men råoljans vattenhalt är mer opålitlig, vilket gör att skiljelinjen mellan vatten och olja kan förflyttas i separatorn. Det löser Alfa Laval genom att se till att vattenmängden inne i separatorn hålls konstant. Vatten pumpas in eller sugs ut från två tankar så att gränsen mellan vatten och olja ligger kvar i samma position.

Den nya separationsutrustningen klarar att minska oljans vatteninnehåll till cirka en procent. Det är betydligt bättre än de 10 till 20 procent som dagens metoder klarar, enligt Alfa Laval. Trots det tog det flera år från att produkten lanserades tills företaget fick sin första stora order.

- En utmaning har varit att få industrin att ersätta sin viktigaste anläggning med en ny teknik som de förknippar med att rena motorolja på båtar, säger Tobias Svensson.

Han berättar att oljeindustrin traditionellt har separerat råolja genom att hälla den i ett stort kärl. Lätt olja flyter då upp, precis som när man blandar matolja och vatten i en bunke i köket. Problemet med den tunga oljan kan man hantera genom att öka densitetsskillnaden mot vatten på olika sätt. Elektricitet kan ladda vattendropparna så att de klumpas ihop, värme kan sänka oljans densitet, kemikalier kan få oljan att bilda klumpar.

- Fördelen med att använda en separator i stället är att det blir billigare och kräver mindre plats och vikt, säger Tobias Svensson.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!