Premium

Teknikvalet: Vilka batterier ska sitta i Volvo Cars framtida elbilar?

Concept Recharge är Volvo Cars vision för framtiden. Vilken typ av batterier som kommer att sitta i bottenplattan är ännu höljt i dunkel, men bolagets strategiska investeringar ger en vink om framtiden. Foto: Volvo Cars
Daniel Aronov, teknikchef på Storedot. Foto: Storedot
Volvos samarbete kring batteriutveckling kommer att ske inom ramen för det befintliga samarbetet med batteritillverkaren Northvolt. Foto: Volvo Cars
Erik Berg, professor på avdelningen för strukturkemi vid Uppsala universitet. Foto: Uppsala universitet
Storedots XFC-batteri ska även produceras i cylindriskt format, benämnt 4680, det vill säga samma som formfaktor som Tesla satsar på. Foto: Storedot
Doron Myersdorf, vd och medgrundare av Storedot. Foto: Storedot
Storedots första kommersiella batteri XFC ska börja serietillverkas 2024. Här i påsformat. Foto: Storedot

Vilket blir nästa steg för litiumjonbatteriet? Volvo Cars satsning på snabbladdande teknik från israeliska Storedot ger en hint om framtiden. Men när får vi i så fall se den i en svensk elbil? Och varför har Storedots väg varit så vinglig?

Publicerad Uppdaterad

I en video som det israeliska startupbolaget Storedot publicerade 2014 visas hur en mobiltelefon med hjälp av företagets batteriteknik laddas på omkring 30 sekunder. En av kommentarerna under videon är: "Föreställ er den här tekniken i bilar. Jag hade köpt en elbil omedelbart. Fantastiskt!"

Hajpen blev enorm och senare började Storedot faktiskt prata om att lansera tekniken även för elbilar. Snabbladdning har sedan dess blivit företagets främsta usp och är det fortfarande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här