Elbilar

Så ska Volkswagen slå Tesla – men analytiker sågar prognosen

Elon Musk och Herbert Diess. Foto: TT
En Volkswagen ID3. Foto: Volkswagen

Herbert Diess tror att Volkswagen kan köra om Tesla. Tyskarna har satt höga mål för sin framtida produktion av elbilar, men analysfirman Wood Mackenzies kalkyl ger långt lägre siffror.

Publicerad

Koncern-vd:n har tidigare uttalat att Volkswagen ska gå i Teslas fotspår och bli mer av ett tech-bolag än en traditionell biltillverkare. Verkligheten ger Herbert Diess rätt, för nu har Teslas marknadsvärdering passerat 100 miljarder dollar. Därmed har Elon Musks bolag en högre värdering än jätten Volkswagen – trots att tyskarna pumpade ut elva miljoner fordon 2019 och dessutom uppvisar vinst.

Under World Economic Forum i Davos skickade Herbert Diess ett budskap till Elon Musk, att nu är VW på jakt efter Tesla. I en intervju med Bloomberg TV ansåg den tyska bossen att det är ett öppet lopp.

– Det görs mycket värderingar kring framtidens bil och Tesla banar vägen där. De formar något nytt för industrin, men jag tror att vi ligger nära efter dem. Vi är tämligen optimistiska till att vi kan hålla jämna steg med Tesla och vi tror att vi sannolikt kör om dem vid någon tidpunkt, sade Diess till Bloomberg.

Han anser att överlevaren blir det bolag som anpassar sig snabbast och är mest innovativt, men även har en produktion som kan skalas upp. Han konstaterar att Tesla har en produkt som i grund och botten beskriver bilindustrins framtid: En helt uppkopplad elbil. Men att Volkswagen ligger dem i hälarna.

– Vi bygger ut vår mjukvarukapacitet, köper nya företag och bygger upp nya kunskaper. Vi investerar tungt i elbilar och en bättre försäljning, så jag tror att vi gör de rätta sakerna för att vara konkurrenskraftiga, säger han.

Volkswagen är i full gång med produktionen av sin elbil ID3, som ska konkurrera med Teslas Model 3. Enligt analysfirman Wood Mackenzie kommer VW sammantaget ha tillverkat 14 miljoner elfordon till år 2028 och därmed vara den största producenten på området. Problemet är att den siffran ligger långt under Volkswagens egen plan, som förra året justerades upp från 22 till 28 miljoner producerade elfordon 2028, varav hälften i Kina. Det rapporterar Green Car Reports.

2025 ska Volkswagen ha 15 olika modeller baserade på MEB-plattformen på den kinesiska marknaden. Då, om fem år, har VW-märket ett globalt säljmål på 1,5 miljoner fordon och totalt tre miljoner för hela Volkswagen Group.

För att ens nå 22 miljoner sålda elbilar till 2028 skulle VW enligt Wood Mackenzie behöva ha erövrat 53 procent av den globala elbilsmarknaden och göra anspråk på 57 procent av världens produktion av elbilsbatterier. Enligt analytikerna skulle detta innebära en enorm utmaning.

Med deras prognos på 14 miljoner fordon skulle VW istället ha 27 procent av den globala elbilsmarknaden och göra anspråk på 30 procent av världens elbilsbatterier. Wood Mackenzie konstaterar samtidigt att Volkswagen behöver öka sin produktion markant bara för att undvika stora EU-böter.