Här är snabbaste elbilen – det är varken en Tesla eller Porsche

2019-09-30 07:01  

Porsche Taycan eller Tesla Model S? Sedan tyskarna lanserade sin elbil har det dryftats om vilken tillverkare som gör den snabbaste. Sanningen är att det är lilla Genovasion som har rekordet.

När Elon Musk gav sig in i elbilssegmentet var prestanda något han tog avstamp i. Han insåg att om man ska ge elbilar en wow-effekt – måste man se till att de slår sina fossildrivna kusiner rejält. Det är något som Tesla Model S har gjort med råge. När segmentet större eldrivna sedaner fick en till spelare i form av Porsche Taycan började käbblet om vilken bil som var störst, bäst och snabbast.

Men i skuggan av den bataljen har snudd på okända Genovasion slagit till med ett rekord som gör dem till odiskutabel vinnare i hastighetsracet.

Deras modell GXE, en elkonverterad version av en Chevrolet Corvette ZR1 med 800 hästkrafter, har nämligen officiellt klockats till 338,3 km/h. Det kan jämföras med Teslas och Porsches bilar med topphastighet på 261 respektive 260 km/h.

Läs mer: Elbilen liknas vid en låda på hjul – ska skaka om marknaden

En intressant sak som det Marylandbaserade företaget Genovasion gjort är att de har växellåda i sin bil. GXE kan beställas antingen med en åttastegad dubbelkopplingslåda med rattpaddlar – eller med en sjuväxlad manuell växellåda. Saker som verkligen gör den till en udda varelse i elbilssegmentet.

Dock ska det sägas att även om du kan få äran att känna av över 300 km/h i GXE – så varar det inte så länge. Maximal räckvidd, troligtvis fastslagen under väsentligt mycket beskedligare hastigheter, anges till 281 km. Detta på grund av att det bara sitter ett 60 kWh-batteri i bilen.

Totalt sett kommer Genovasion att bygga 75 exemplar av GXE och känner du dig hugad så tar företaget upp beställningar. Vad den slutgiltiga prislappen ligger på är i skrivande stund inte klart, men tidigare har de kommunicerat att bilen ska kosta runt 750 000 dollar. Siktet är inställt på att börja leverera bilar i början av nästa år.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt