Faraday Future har (till slut?) fått pengar till produktionen

2022-09-28 10:17  

Crossovern FF 91 får över tusen hk och en räckvidd på 61 mil. Med nya pengar på fickan hoppas Faraday Future kunna sälja elbilar nästa år. 

Bolaget grundades av den kinesiske miljardären Jia Yueting, men huvudkontoret ligger i Kalifornien. Målet att utmana Tesla har dock fått vänta på sig, för Faraday Futures väg har kantats av finansieringsproblem.

CES 2017 visade man stolt upp en nästan produktionsfärdig version av crossovern FF 91. Men senare samma år tvingade pengabrist Faraday Future att avbryta bygget av en fabrik i Nevada.

Under Q2 2022 visade bolaget en rörelseförlust på drygt 1,5 miljarder kronor – trots det verkar FF 91 ha en chans att nå kunderna inom en nära framtid. Det skriver Electrek.

Tidigare flaggade Faraday Future för att produktionen ska dra igång under Q3 i 2022. Efter en dispyt med den största aktieägaren har tillverkaren nu säkrat drygt 1,1 miljarder kronor. Det innebär att bilen kan börja säljas nästa år, då som modellår 2024. Det skriver Car and Driver.

Faraday Future FF 91. Foto: Faraday Future

Det köparen får med FF 91 är en crossover som är lite kortare än Mercedes S-klass. Enligt EPA ger batteriet på 142 kWh en räckvidd på 61 mil – något vassare vad som tidigare har angivits. Två motorer fram och en bak ger sammantaget 1 050 hästkrafter, med en acceleration 0-96 km/h på 2,4 sekunder.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt