Världens största mobilmässa

2013-02-22 06:45  
Mobile World Congress växer för varje år. I år väntas över 70 000 personer från hela världen besöka utställningen och över 1 500 företag visa upp sina hetaste produkter. Foto: Manu Fernandez/Scanpix

Krisen för världens mobiloperatörer borde stå i centrum när Mobile World Congress i Barcelona öppnar på måndag. Men som vanligt blir det de nya mobilerna som får mest uppmärksamhet.

Året är 2010. ”Welcome Steve Jobs” står det på den handtextade skylten, som taxichauffören håller framför sig på flygplatsen i Barcelona.

Jag har just anlänt för att besöka den stora mobilmässan. En kort sekund hinner jag tänka att – ”Jaså, han kommer hit ändå. Han som på några år har förändrat hela mobilbranschen”.

Men inte kom Steve Jobs. Det var bara någon som skämtade. Samma år fick han dock utmärkelsen ”Årets personlighet”, efter en framröstning av deltagarna på mässan.

Apples grundare besökte aldrig Mobile World Congress, världens största mobilmässa. Inte hel ler hans efterträdare Tim Cook har gjort det. Men det är de rätt ensamma om. Alla andra med inflytande över mobilbranschen har varit där.

Konferensen väntas i år locka över 70 000 besökare från hela världen och över 2 000 journalister bevakar evenemanget. 1 500 företag visar upp sina nyheter.

När jag besökte konferensen för första gången i mitten av 90-talet var vi kanske 1 000 deltagare, och ett 30-tal utställare. Då gladdes världens mobiloperatörer åt ökade intäkter tack vare den kraftiga tillväxten av mobilkunder. Mellan 1990 och 1995 ökade antalet mobil­abonnemang i världen från 9 miljoner till 90 miljoner.

Det har hänt en del sedan dess. Nu finns det 6,6 miljarder abonnemang i världen. Alltså nästan ett abonnemang per person.

Men det är inte längre operatörerna som drar flest åhörare under sina framträdanden. Trots att det är deras branschorganisation GSMA som står bakom arrangemanget.

Mässan har i flera år bjudit in operatörernas ”fiender”. De som operatörerna anser ”tjänar pengar på mobilnätet, utan att betala för det”.

Det är inte bara Steve Jobs som välkomnats till Barcelona. Microsofts Steve Ballmer har varit på plats flera gånger. Även Spotifys Daniel Ek. Och det är Googles Eric Schmidt som de senaste åren fått besökarna att köa i timmar för att få del av hans vision om den mobila framtiden.

Apple och Google har redan fått Nokia på fallrepet. Nu hotar de också mobiloperatörer som Voda­fone, Verizon och Telia Sonera, alla viktiga kunder till Ericsson.

Det som gör krisen akut för världens mobiloperatörer är att snitt­intäkten per kund nästan halverats på fem år. Hård konkurrens – bland annat från Skype och Apples Imessage – har pressat priserna för vanliga mobilsamtal och sms.

Att datatrafiken i näten har exploderat har inte löst problemet. De trafikintäkterna har inte på långa vägar kompenserat för raset.

Inkomsterna för de nya mobiltjänsterna som operatörerna hoppats på har i stället gått till internetbolagen.

Häromåret såldes mobila appar för ungefär 30 miljarder kronor via marknadsplatser som Apples Appstore och Google Play. Redan nästa år väntas apparna omsätta 370 miljarder kronor, enligt analysföretaget Gartner.

Dessutom tar bolag som Google och Facebook in pengar på mobil annonsering. Gartner värderar den marknaden till närmare 130 miljarder kronor 2015.

– Våra kunder, mobiloperatörerna, står inför ett vägval. En del tänker börja sälja innehåll, medan andra väljer att bygga ett extremt bra bredbandsnät för nya krävande kunder, säger Hans Vestberg till Ny Teknik.

Bara ett fåtal har bestämt sig. Men det fortsatta intäktsraset kommer tvinga fram ett beslut. Därför borde frågan ”Ska vi slåss mot eller sam­arbeta med Apple & Google-gänget” vara huvudnumret under panel­debatterna på årets mobilmässa.

Bengt Nordström, vd på konsultbolaget Northstream, med operatörer världen över som kunder, är inne på samma linje.

– De flesta tjänster i mobilnäten produceras och skapar intäkter utanför operatörernas domän. Det borde stå högst på agendan på MWC, säger han.

Men han tror inte det blir ”årets trend” i Barcelona.

– Så jag säger väl i stället, som alla andra, att det blir molnet, big data och SDN.

Med ”big data” menar Nordström hanteringen av extremt stora datamängder och ”SDN” de nya programvarudefinierade mobila nätverken.

Nästa vecka vet vi vilka ämnen som det snackades mest om. Under paneldebatterna, på mässgolven och i korridorerna. Mobile World Congress pågår 25–28 februari.

Följ Helens blogg

Helen Ahlbom bloggar från mobil­mässan i Barcelona. Mobile World Congress pågår 25–28 februari. Bloggen hittar du på nyteknik.se

Hört på tidigare mässor (Antal mobil-abonnemang inom parentes)

2003

" Vi måste lära oss förstå våra kunder bättre.

Sony Ericssons koncernchef Katsumi Ihara. (1,4 miljarder)

2004

" Varför dröjer 3g-kunderna?

Många frågar samma sak. (1,8 miljarder)

2005

" Triple play (telefoni, bredband och tv) i mobilen.

Tekniken som alla pratar om detta år. (2,3 miljarder)

2006

" Jag äääälskar mobilbranschen!

Microsofts Steve Ballmer. (2,8 miljarder)

2007

" Utvecklingen av 4g går för långsamt.

Vodafones vd Arun Sarin hotade med att välja wimax framför 4g. (3,4 miljarder)

2008

" Vi ska bli ledande på tv-området.

Ericssons vd Carl-Henric Svanberg. (4 miljarder)

2009

" Mängder av efterföljare till Apples App Store.

Nya plattformar för mobilappar ser dagens ljus. (4,7 miljarder)

2010

" Mobilen är svaret på nästan allting

Googles Eric Schmidt. (5,4 miljarder)

2011

"Two turkeys do not make an eagle

Googles Vic Gundotras twitter apropå Nokias nya samarbete med Microsoft. (6 miljarder)

2012

" Facebook och mobiltelefoner är som gjorda för varandra

Facebooks teknikchef Bret Taylor. (6,6 miljarder)

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt