Tele2 går på knock i priskriget

2004-12-01 09:30  
Berglund slår hårt

Tele2-Comviq lanserar ett nytt mobilabonnemang med en rekordlåg enhetstaxa och utan månadsavgift eller bindningstid. Namnet på abonnemanget är givetvis Comviq Knock-Out. Men det är ett abonnemang utan telefonsubvention.

Fredrik Berglund, vd Tele2 Sverige.
- Svenska konsumenter har alldeles för länge tvingats betala höga månadsavgifter och minutpriser som en konsekvens av att nästan alla abonnemang som säljs i dag inkluderar en "billig" telefon som man betalar dyrt för, skriver Fredrik Berglund, vd för Tele2 Sverige, i ett pressmeddelande.

Han menar att Comviq Knock-Out är ett alternativ för dem som inte till varje pris måste ha en ny mobiltelefon utan prioriterar billiga samtal.

- Andelen avancerade mobiler är redan väldigt hög i Sverige och det behövs i stället fler abonnemangsalternativ som i stället fokuserar på enkel och billig prissättning, menar Fredrik Berglund.

Öppningsavgift och minimidebitering
Det nya enhetspriset på 69 öre i minuten dygnet runt och sms för samma pris ligger en bra bit under tidigare Comviqpriser.

För ett år sedan infördes ett nytt abonnemang när pressen från Telenorägda Djuice blev för stark - Comviq.net, ett abonnemang som enbart kan hanteras över nätet. Trots att Comviq.net då var det billigaste kontantkortsabonnemanget i Sverige, med en prissänkning på uppemot 20 procent, kostade ett samtal 1,69 kronor i minuten.

Ett år senare är prisnivån sänkt till 69 öre.

Men helt utan fast kostnad är dock inte Comviq Knock-Out. Tele2-Comviq vill ha 69 kronor i inträdesavgift och en minimidebitering på 69 kronor i månaden oavsett hur litet man ringer.
 
Dessutom tillkommer en öppningsavgift på 69 öre, som inte tillhör de lägsta på marknaden, och

På Comviqs hemsida görs en jämförelse med Telia, Vodafone och 3 och i den jämförelsen sparar Knock-Out-abonnenten 3.000 kronor per år om man ringer 6 minuter varje dag.

Danska förebilder
- Vi har tagit till oss budskapet från våra kunder och marknaden att operatörerrna behöver bli enklare och tydligare vad gäller prissättning, säger Fredrik Berglund.

Förebilderna är de danska och norska uppstickarna på mobilmarknaden, bland annat den framgångsrika mobiloperatören Telmore i Danmark, vars affärsidé och prissättning nu exporteras till Europa av det brittiska bolaget Easy Mobile.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt