Svenska forskare avslöjar gen som styr aptiten

2000-11-29 13:00
Jeanette Johansson på Centrum för molekylärmedicin vid Karolinska institutet har startat ett företag för att snabbt komma vidare med utvecklingen av medicin mot övervikt. FOTO CECILIA LARSSON

Forskare på Karolinska institutet, KI, i Solna har upptäckt en gen som styr aptiten hos möss. Nu hoppas de föra över upptäckten på människor och utveckla läkemedel både mot övervikt och ätstörningar som anorexi.

- Genen spelar en nyckelfunktion för regleringen av aptiten. Om den blockeras svälter sig mössen till döds, säger Jeanette Johansen, forskare på Centrum för molekylärmedicin vid KI.

Upptäckten gjorde hon tillsammans med Martin Schalling, professor i medicinsk genetik, efter att i många år forskat kring så kallade anorektiska möss.

En naturligt uppkommen mutation hos dessa möss gör att de inte äter som de ska och dör redan i mustonåren efter 20 till 40 dagar.

Genom att jämföra med friska möss har Jeanette Johansen och Martin Schalling lyckats identifiera den gen som styr aptiten.

- Genen påverkar substanser i hypothalamus, ett område i hjärnan som man vet är förknippat med reg-lering av födointag. Därifrån utgår signaler som talar om för kroppen om vi ska äta mer eller sluta äta, förklarar Jeanette Johansen.

Nästa steg blir att testa om genen har samma funktion hos människor och hitta substanser som kan fungera som läkemedel.

För att snabbt komma vidare med forskningen har forskarna bildat företaget Appetite Control. Sju personer är engagerade i bolaget som leds av Sören Nygren. Han har tidigare startat bioteknikföretaget Personal Chemistry i Uppsala.

Appetite Control har sökt patent kring användningen av genen i läkemedelssyfte. Nutek och flera privata affärsänglar har hittills satsat nio miljoner kronor i projektet.

- Vi söker nu mer riskkapital för att kunna anställa och öka takten. Marknaden är enorm. Problemen med övervikt och ätstörningar ökar snabbt i västvärlden, säger Sören Nygren.

Samtidigt påminner han om att företaget befinner sig i ett mycket tidigt skede.

- Att utveckla ett färdigt läkemedel kommer att ta upp till tio år, säger Sören Nygren.

Det är en kostnadskrävande process. Appetite Control tänker inte själva utveckla färdiga läkemedel utan söka samarbete med ett större läkemedelsbolag.

Hos människor är fetma delvis ärftligt men beror också på miljön. Flera biologiska faktorer spelar också in i regleringen av till exempel mättnadskänslan.

När det gäller anorexi har forskningen inte kommit lika långt med det finns studier som visar att ärftliga anlag spelar en viss roll.

- Vår gen löser inte hela gåtan men vi är säkra på att den har en nyckelfunktion, säger Jeanette Johansen.

Flera andra företag hoppas också på att hitta ett fungerande läkemedel mot fetma och ätstörningar. I Sverige finns även Melacure i Uppsala som följer ett annat spår.

Företaget bildades 1998 kring forskning kring melancortinreceptorer i centrala nervsystemet. Försök på råttor har visat att när receptorn stimuleras minskar aptiten och när den blockeras ökar den.

- Vi har hittat en hel rad lovande kemiska substanser. Än så länge används de i prekliniska försök. De första prövningarna på friska frivilliga personer kan gissningsvis ske år 2002, säger Melacures vd Claes Post.

Marie Alpman