Sony Ericsson vill ha mer hjälp av Sony

2008-09-24 14:40  
Dick Komiyama

Sony Ericssons vd Dick Komiyama tänker utnyttja Sony mer för att lyckas bättre på konsumentmarknaden. Mobiler för företagssegmentet snackas det inte längre om på Sony Ericsson.

Sony Ericssons vd Dick Komiyama lägger större vikt vid konsumentmarknaden än sin företrädare Miles Flint, som lämnade bolaget i slutet av förra året.

Företagskunderna nämnde Komiyama bara med en sista mening, när han på förmiddagen talade inför inbjudna journalister i Lund.

Under tuffa tider måste man bestämma sig för vad ens styrka är.

-Och konsumenterna är vår styrka idag. Så vi måste vitalisera utvecklingen av produkter och tjänster för konsumentmarknaden, sa han.

Komiyama kommenterade också det ekonomiska lägets fortsatta påverkan på Sony Ericsson. Bolaget har redan tvingats vinstvarna två gånger i år, och 2 000 anställda ska bort.

-Konsumenternas vilja att handla har kylts ner, och därmed viljan att byta ut sin gamla mobil. Men samtidigt har priserna hos våra underleverantörer också sjunkit. Volymerna ökar i branschen, men intäkterna sjunker och marginalerna pressas. Och vi måste anpassa oss efter läget, och bli effektivare, sa han.

Det stod också klart att han inte längre vill vara så beroende av den europeiska marknaden.

-Vi måste bli starkare på marknader som USA, Kina och Indien. Och vi är på rätt väg, försäkrade han.

Dick Komiyama fick också frågan om han kände ett fortsatt stöd från båda sina ägare, Sony och Ericsson. Detta med tanke på Sonychefens uttalande i somras om att två ägare försvårar beslutsgången i ett företag.

-Vi får mycket stöd från våra ägare. Tack vare Ericsson har vi en stark relation med operatörerna, och tillgång till den senaste tekniken som LTE och komponenterna från EMP.

Och från Sony kan vi dra nytta av deras kunskap om konsumentmarknaden och distributionskanalerna, sa han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt