Digitalisering

Sociala medier efter döden ofta olöst fråga

En persons sociala medier lever kvar även efter att hjärtat har slutat slå, om inte någon stänger ner dem eller gör om dem till digitala minnesplatser. Arkivbild. Foto: Silas Stein
Under helgen kommer många människor att besöka minnesplatser, både fysiska och digitala. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Efter döden finns den avlidnes sociala medier kvar. Anhöriga är ofta villrådiga inför hanteringen av de digitala kanalerna. ”Det är viktigt att lyfta detta innan döden”, säger Ulf Lernéus vid Sveriges begravningsbyråers förbund.

Under allhelgonahelgen kommer många människor att besöka gravplatser för att minnas sina nära och kära. Gravplatserna kan vara både fysiska och digitala.

– I den här branschen finns det ofta någon form av standard kring begravning, avsked och bortgång. Men det finns inte med sociala medier. Många gånger frågar folk "vad är det normala?", men det finns ingen given norm. Folk tycker väldigt olika, säger Dennis Rydgren, marknadschef på begravningsbyrån Lavendla.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här