Samma samma - men väldigt olika

2008-11-03 23:00  

Ny Teknik testar The Force Unleashed för alla bärbara plattformar.

Nintendo DS - lite väl barnanpassat

Nintendos bärbara konsol uppgraderas också i ny version. Säljs från omkring 1?300 kronor.

Som äventyr betraktat drar DS-versionen åt samma håll som PSP, men använder sig så klart av sin rörelsekänsliga skärm. Push, kasta ljussvärd, hoppa med mera styrs genom symboler på nedre skärmen. Enklare, men lite väl barnanpassat för ett spel som är tilllåtet från tolv år.

Som navigeringsinstrument för uppdrag och utrustning är det överskådligt och bra. Och mixen av text och animering på delade skärmar gör att dialogen sjunker in fint.

Minisekvensspel i avgörande fighter skiljer ut DS-versionen ytterligare. Egentligen är det här det minsta man skulle kunna begära av Force Unleashed till Iphone.

PSP - underhållande även i det mindre formatet

Den bärbara versionen av Playstation finns i flera utföranden från omkring 1?600 kronor. Spelet kostar 350 kronor.

Inte den bästa titeln till PSP, men åtminstone ett spel med ambitionen att återge de stationära konsolernas möjligheter. Spelmässigt är det underlägset Xbox 360-versionen, men de olika funktionerna som styr dina mörka krafter är underhållande även

i det mindre formatet.

Att flippa wookies ner i raviner skulle kunna bli en ny nationalsport i vilket universum som helst - eller är det kanske redan. Till skillnad från mobilspelen kan du alltså röra dig fritt, med en engagerande storyline.

Det känns som en grundförutsättning för att bli tagen på allvar i den här genren i dag.

Ngage - bara en rad ospecificerade felkoder

Nokias spelfunktion, finns i ett tiotal mobilmodeller från omkring 1?900 kronor. Spelet kostar 90 kronor.

Den här versionen placerar sig ganska naturligt mellan de övriga två mobilvarianterna. Spelscenariot är detsamma. Bra grafik som i Iphone, och navigeringsknappen är mycket mer självklar än i Javavarianten.

Den stora bristen som testet uppvisade är Ngage som spelkonsol över huvudtaget. Den N96 vi testade på var långt från spelbar när den levererades och först när vi kopplade upp mot wlan fick vi sakerna att fungera - som demo. När sedan aktiveringskoden för det kompletta spelet skulle uppdateras över nätet fick vi bara en rad ospecificerade felkoder. Sånt strul vill inte den tillfälliga spelaren ha.

Iphone- vad hände med accelerometern?

Säljs ännu inte utan abonnemang i Sverige, men till en rad olika priser beroende på abonnemangsform. Spelet kostar 75 kronor

Även här gäller det att bekämpa fiender genom att återge symboler som oavbrutet visas på skärmen. Skillnaden består i att man ritar dem med fingret på displayen.

Roligt? Nja, en stund. En halvtimme in i spelet är mängden symboler så stor att frenetiskt klottrade slumpmässiga krumelurer löser det tänkta scenariot lika bra. Grafiken är okej men tempot underligt. Efter tio minuter står den andra bossen, något slags dödsplanta, fortfarande stadigt på stjälken och jag har full hälsa. Det är för långsamt.

Och please - vad hände med accelerometerfunktionerna?

Javaspel - som att öva sig på att skriva in portkoder

De allra flesta moderna mobiltelefoner klarar av att driva ett Javaspel. Spelet kostar 50 kronor.

Att imitera enkla symboler med nummerkommandon är precis lika kul som det låter. Som att öva sig på att skriva in portkoder om och om igen. Testet gjordes på en Ericsson w880i, en modell som redan vid normalbruk är en prövning för fingrar som är äldre och tjockare än en nioårings. I kombination med det här spelupplägget blir den lilla knappsatsen irriterande på ett närmast innovativt sätt.

7, 3, 1, 9?-?7, 3, 1, 9. Där har ni hela grejen. Helt statiskt och allt är pyttesmått. Kan bara med god vilja kallas interaktiv underhållning.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt