Saabs nya snålmotor med variabel kompression

En pc med grafikkort och snabb hårddisk. Mer än så behövs inte för att visa en datortomografi i tre dimensioner på den tryckkänsliga skärmen.

Publicerad
I måndags presenterade Saab en ny bränslesnål motor vid den internationella bilsalongen i Genève. Motorn har en variabel kompression, vilket gör att den utnyttjar bränslet mer effektivt än dagens motorer. Dessutom kan den drivas med metanol och etanol vid sidan av bensin. Med hjälp av direktinsprutning av bränslet och turbomatning av luften ökar effekten ytterligare. Motorn bygger på en nästan tjugo år gammal idé av Saabs numera pensionerade motorutvecklare Per Gillbrand. Den består av en undre, fast del och en övre rörlig. Mellan dem sitter en tätning. Den övre delen är ledad vid den undre, och kan tippas fyra grader i sidled. Ju mer den tippar desto längre blir avståndet mellan kolvens överdel och cylindertoppen. Det innebär att kompressionen minskar. Och när cylinderdelen åter ställer sig upprätt ökar kompressionen. Vid måttligt gaspådragkan kompressionen vara högre än vid full fart på Autobahn. Dessutom ställer motorn automatiskt in kompressionen efter bränslets kvalitet. Hur mycket som cylinderdelen skall lutas (och kompressionen minskas) bestäms av motorns datorstyrning. Denna analyserar motorns varvtal, gaspedalens läge, tendenser till knackning, bränslets kvalitet, lufttryck, syrehalt i avgaserna och motorns temperatur. Det är främst den snabba utvecklingen av elektroniken som nu gör motorn möjlig. Saab försöker skydda konstruktionen med hjälp av flera patent; bland annat på den hydrauliska drivningen av lutningsmekanismen och tätningen mellan motorns bägge delar. Den femcylindriga 1,6 litersmotor som nu ställs ut i Genève är långt ifrån produktionsfärdig. Snarare är den en bas för fortsatt motorutveckling inom Saab.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här