Rysk rymdfärja mellanlandar i Göteborg

1999-12-02 15:01  
Ett exemplar av den ryska rymdfärjan, Buran (Snöstorm), finns för närvarande i Göteborgs hamn. Den står där uppallad i väntan på att i slutet av december lastas på ett fartyg för att skeppas vidare till Australien. Där ska den två år framåt visas upp på en permanent utställning för rymdteknik, "Science Park", i Sydney. För att sedan skickas på turnéer i andra delar av världen.

Farkosten hyrs ut av ett australiskt företag som i sin tur hyr den av Burans tillverkare NPO Molnija. Uthyrningen är ett sätt att utnyttja de länge så hemliga ryska rymdprojekten för att dra in pengar till de allt fattigare ryska rymdorganisationerna och ryska rymdstyrelsen RKA.

Rymdfärjan Buran började utvecklas på allvar 1980. Konstruktionen byggde egentligen vidare på ett tidigare utvecklingsprojekt, Spiral. Rymdfärjeprojektet hölls länge hemligt, även inom landet. Det avslöjades egentligen först efter några år när en testfarkost i tredjedels skala hittades av australiska marinen. Den hade då landat i havet efter ett prov i rymden av de keramiska skyddsplattor i farkostens bromssköld.

De ryska konstruktörerna konstruerade, till skillnad från de amerikanska, Buran utan drivmotorer. Den enda motorkraften ombord var ett antal bromsraketer och två jetmotorer, avsedda för manövreringen vid landningen.

Buran i full skala gjorde bara en enda rymdfärd, i mitten av november 1988. Den lyftes upp från raketbasen Bajkonur i Kasackstan av jätteraketen Energia-K och gjorde två varv runt jorden innan den fjärrstyrdes ner på den 14 kilometer långa landningsbanan inte långt från uppskjutningsrampen.

Farkosten i Göteborg är en av fullskaliga farkoster som användes för att testa konstruktionen. Den har aldrig gjort någon rymdfärd utan bara flugit några tiotal kilometer upp i stratosfären. I Gorkijparken i Moskva står för övrigt en annan Buran som inte ens varit i luften. Det användes av tillverkaren för statiska prov av hållfasthet och vibrationstålighet.

Sven-Olof Carlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt