Nytt problem med Telias bredbandstelefoni

2012-10-02 10:35  

UPPDATERAD Natten mot tisdagen slogs Telias bredbandstelefoni ut för andra gången inom en vecka. Samtliga 400 000 kunder med ip-telefoni kan inte ringa. Först på tisdagskvällen var problemet löst.

”Vi har för närvarande avbrott på tjänsten bredbandstelefoni. Våra tekniker arbetar för högtryck med att lösa avbrottet. Vi kan för närvarande inte lämna någon beräknad klartidpunkt. Vi beklagar olägenheten”, meddelande Telia på sin hemsida klockan 10.15 på tisdagen.

För den som ringer till en Teliakund med ip-telefon är det tyst i luren. För Teliakunden som ringer ut hörs en upptagetton.

Det är samma typ av fel som det som drabbade Telias ip-kunder förra veckan - ett programvarufel, enligt Telia.

- Det blev ett fel i programvaran efter en uppdatering som gjordes under natten mellan måndagen och tisdagen, säger Telias pressinformatör Mariella Ceken.

Förra veckan var Telias ip-telefoni ur funktion i flera dagar och först i fredags hade man lyckats lösa problemet.

”Vi fortsätter nu att bevaka trafiken samt utreder orsaken till avbrottet. Om du fortfarande har problem med tjänsten ber vi dig att prova starta om din utrustning”, skrev Telia i fredags.

Men nu har det hänt igen.

Kunder med bredbandstelefoni kan ha problem med både in- och utgående samtal samt vidarekopplingar.

Inte heller samtal till larmnumret 112 går att ringa.

PROMLEMET LÖST

Strax efter klockan 18 på tisdagen meddelade Telia att problemet var löst:

"Telefontrafiken har successivt kommit igång sedan 15-tiden och all trafik ska vara igång sedan cirka 18:15. Felet berodde på en bugg i en programvara och när telefoniadaptrarna började skicka signaler i nätet så uppstod det en överbelastning. Vi har därför successivt behövt släppa på trafiken för att undvika överbelastningen. Vi beklagar de olägenheter som felet kan ha orsakat."

Därför blev det fel

Telia formulerar självt både frågor och svar på sin hemsida:

  •  Varför fungerar inte min bredbandstelefoni?

Vi har för närvarande ett avbrott på tjänsten. Felet uppkom vid 4-tiden i natt och våra tekniker arbetar för att lösa problemet.

  •  Vad beror avbrottet på?

Avbrottet beror på ett fel i programvaran som inträffat efter en uppdatering som gjordes under natten.
Den plattform som används för bredbandstelefoni fungerar inte som den ska, vilket gör att man inte kan ringa till abonnenter med bredbandstelefoni, och tvärtom.

  •  När är felet åtgärdat?

I dagsläget kan vi inte säga det, men arbetet med att hitta och åtgärda felet pågår mycket intensivt och med högsta prioritet.

  •  Hur många kunder är berörda?

Felet berör alla våra kunder som har bredbandstelefoni, ca 400 000 abonnenter.

  •  Nyligen hade ni ett liknande fel på bredbandstelefoni, och nu händer det igen, varför?

Sedan felet under förra veckan har vi vidtagit olika åtgärder, men de har tyvärr inte hjälpt som vi hoppats på. Samma fel har därför uppstått igen.

  •  Tänk om jag behöver ringa till 112 vid akuta lägen?

Mobilnätet fungerar utan problem liksom traditionell fast telefoni, så för stunden hänvisar vi att ringa med mobiltelefon eller fast telefon via Telia Bas vid behov.

  • Kan jag få kompensation för det inträffade felet?

Kompensation är något vi får återkomma om, då vår fokus just nu är att lösa felet så fort som möjligt.

  • Hur får jag information om ert pågående arbete?

Här på på telia.se/aktuellt informerar vi kontinuerligt kring arbetet med avbrottet i bredbandstelefonin.

  • Kan jag vidarekoppla min telefon under avbrottet?

För närvarande kan man inte lägga in en vidarekoppling över bredbandstelefonin.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt