Världens största förvaltare av e-post, Yahoo, säger att det nya avtalet innebär att användarnas mejl skannas till syfte att blockera skräppost samt att erbjuda användarna relevant reklam.
Flera röster höjs därför nu mot Yahoos nya strategi att kartlägga kunden för att sälja riktad reklam.
En av dessa röster tillhör rättsaktivisten och journalisten Sarah Kidner, från Which? Comuting. Hon säger till BBC att Yahoos nya system ”är ett flagrant intrång i privatlivet".
- Människor ska ha rätten att skicka meddelanden utan att Yahoo snokar igenom dessa, säger Kidner.
Men Yahoo är långt från revolutionerande i sin utveckling av att lära känna användarnas beteende i syfte att sälja in riktad reklam.
Google använder sig redan av den här tekniken. Enligt BBC som gått igenom villkoren för Gmail, Googles mejlklient, finns till och med datoriserade system som skapar profiler för mejlanvändarnas intressen, om vad de gillar och ogillar.
Facebook är annan jätte som ägnar stor möda åt att kartlägga beteenden hos sina användare.
Men Microsofts Hotmail har valt en annan väg . I ett uttalande ställt till BBC skriver Hotmail att man gjort spörsmål rörande integritet på nätet till en hjärtefråga:
”Det är inte bara så att Windows Live Hotmail inte läser användarnas e-post, vi skyddar din inbox från att andra ska ta del av din e-post genom att använda oss av avancerade säkerhetsverktyg.”
Microsoft förvärvade dock just Skype. Och det var inte tekniken som Microsoft betalde 8,5 miljarder dollar för, utan för Skypes många användare.
Dessa miljontals användare utgör värdefull data för hur de privata nätverken ser ut och beter sig, vilken sedan används vid produktutveckling samt annonsförsäljning.
Den som använder Yahoo kan dock själv välja att inte få sin e-post skannad i syfte att få riktad reklam.
Om du har Yahoo som mejlklient kan du klicka här för att ändra dina inställningar.
Någon sådan valmöjlighet ges inte till användare av Googles eller Facebooks produkter
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.