Digitalisering

Konsumenter kartläggs via mobilen

De flesta uppskattar gratis wifi i butiker, gallerior och städer. Få vet däremot att nätet används för att kartlägga alla köp och rörelser.

Publicerad

Den som går med mobilen påslagen i fickan eller handväskan, skickar omedvetet ut signaler som snappas upp av butikens wifinät. Signalerna avslöjar exakt hur konsumenten rör sig i butiken. Detta oavsett om kunden loggat in sig på butikens wifi eller inte.

Kedjor, som till exempel livsmedelskedjan Ica, får genom den här spaningen en dokumenterad kunskap om hur kunderna rör sig och framför vilka hyllor de stannar. Information som används för att inreda och placera varor så att försäljningen ökar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här