Digitalisering

Företag massproducerar fejkade Twitterkonton

Företaget som massproducear fejkade Twitterföljare utreds för brott. Foto: TT

Ett amerikanskt företag som massproducerar och säljer fejkade Twitterföljare till kändisar och idrottsstjärnor utreds för brott.

Företaget har stulit riktiga användares identiteter på sociala medier för att kunna sälja dem vidare till kunder som vill ha fler följare.

För idrottsstjärnor, skådespelare, youtubers och kändisar kan antalet följare på sociala medier vara avgörande för att få sponsorkontrakt och jobberbjudanden. En ny marknad har därför växt fram de senaste åren för dem som vill ta en genväg och köpa till sig mängder av fejkade följare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här