Företag massproducerar fejkade Twitterkonton

2018-01-29 08:42  
Företaget som massproducear fejkade Twitterföljare utreds för brott. Foto: TT

Ett amerikanskt företag som massproducerar och säljer fejkade Twitterföljare till kändisar och idrottsstjärnor utreds för brott.

Företaget har stulit riktiga användares identiteter på sociala medier för att kunna sälja dem vidare till kunder som vill ha fler följare.

För idrottsstjärnor, skådespelare, youtubers och kändisar kan antalet följare på sociala medier vara avgörande för att få sponsorkontrakt och jobberbjudanden. En ny marknad har därför växt fram de senaste åren för dem som vill ta en genväg och köpa till sig mängder av fejkade följare.

The New York Times har granskat en av giganterna på marknaden, det amerikanska företaget Devumi. Enligt tidningen har företaget sålt över 200 miljoner fejkade Twitterföljare till en rad skådespelare, idrottsstjärnor, företagsledare, så kallade influencers, politiker och journalister. Även den kinesiska staten är kund hos Devumi för att få upp antalet följare till sin statliga nyhetsbyrå Nya Kina.

Företaget rör sig i en gråzon mellan vad som är lagligt eller olagligt. New Yorks lokala åklagarkammare har meddelat att den ska utreda om företaget kan ha begått brott när de stulit människors identiteter på sociala medier. Twitter har gått ut med ett uttalande om att Devumi och liknande företag strider mot Twitters regler.

Det fungerar så att Devumi skapar ett Twitterkonto. Sedan tar de profilbilder från riktiga Twitteranvändare. De kopierar den riktiga användarens Twitternamn, sånär som på några enstaka ändringar i stavningen. Och så kopieras texten i den riktiga användarens profil. Sedan går boten i gång och börjar följa kontot som kunden valt ut och retweetar därefter meddelanden från alla möjliga konton.

Enligt vissa bedömare, skriver New York Times, kan det finnas uppemot 48 miljoner fejkade användare på Twitter. Twitter hävdar att antalet fejkkonton är betydligt lägre.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt