Fäller Finlands furor

2002-08-20 23:00  
Finsk plåtmyra fäller träd.

I de finska tallskogarna smyger en skogsmaskin fram mellan träden på insektsben istället för att rulla på gummihjul. Dess lätta fjät ska göra den mer miljövänlig än vanliga skogsmaskiner, men det finns invändningar. Är fotavtryck verkligen mindre skadligt för skogen än hjulspår?

Den jättelika gröna plåtmyran på tio ton saknar ett klatschigt namn. Plustech, det finska företag som arbetat med prototypen i över tio år, kallar den torrt för "Walking Machine Concept". Den ovanliga maskinen började som ett forskningsprojekt på Helsingfors Universitet, där gränserna för styr- och reglerteknik i skogen skulle pressas. Att bygga en maskin som kan manövrera i alla riktningar mellan träd och stenar, och som automatiskt fördelar vikten mellan sina sex fötter, verkade vara en passande utmaning.

Den finska plåtmyran är en skördare, en maskin som fäller träd.
I dag finns en prototyp som har vunnit flera utmärkelser och visats på skogsmässor i många länder. Styrtekniken är mycket avancerad. Föraren visar färdriktning och hastighet med en enkel joystick. Vad de sex benen har för sig bestäms helt av styrdatorn, som ser till att fordonet kliver över hinder, fördelar vikten och håller förarhytten vågrätt. Den kan gå diagonalt, och till och med vända på stället. Plåtmyran är en så kallad skördare, det vill säga en skogsmaskin som fäller träden och kvistar stammarna.

Fördelen med ben, menar förespråkarna, är främst miljömässiga. En gående maskin kan ta sig fram i brant och stenig terräng med större precision och mindre åverkan på naturen än en hjulburen. På mjuk mark kan fordonets "skor" bytas ut så att marktrycket hålls lågt.

Skogsmaskiner med fötter är inte en unik idé. Alla tillverkare verkar ha haft den, men bara Plustech har gått vidare till en färdig prototyp. Bland annat forskar Sveriges Lantbruksuniversitet kring en röjningsrobot som heter Stina. Den ser ut som en två meter lång skalbagge med fyra ben.

I dag har Plustech köpts upp av Timberjack, en jätte i skogsindustrin som i sin tur ägs av traktorfabrikören John Deere. Den sexbenta gångaren har alltså fullt tillräckligt med resurser i ryggen för att serietillverkas - om man bara ville.

Men allt är inte solsken, även för en arbetsmyra av stål. Mycket tyder på att gångkonceptet är bättre i fantasin än i skogen. Hjulet har trots allt minst fem tusen års försprång i teknisk utveckling.

Timberjack har bland annat testat maskinen på branta skogssluttningar i Schweiz. Enligt företagets egna uppgifter har försöken gått bra, men oberoende skogsvetare som Ny Teknik talat med tvivlar på gå-tekniken. Fordonet lär ha visat en tendens att hasa, i en tillräckligt brant sluttning glider den utför med alla fötter på samma gång. Resultatet blir samma "bromsspår" som en skördare på hjul ger med en oförsiktig förare. I praktiken kanske det inte är så stor skillnad på de skador som en traktor med gummihjul lämnar i skogen och en rad fotavtryck från den gående maskinen. Marken rivs upp och erosion sätter in i båda fallen.

Det är också lite oklart exakt hur besvärlig terrängen måste vara för att ben ska vara bättre än hjul. "För svenskt vidkommande är det inget att ha", som en expert uttrycker det.

Så långt verkar gångaren ha motlut i skogen. Däremot är det väldigt troligt att tekniken dyker upp i andra sammanhang. Katastrofer som jordbävningar, terroristattacken mot World Trade Center eller kärnkraftsolyckan i Tjernobyl lämnar efter sig stora, lösa högar av betongskrot, balkar och armeringsjärn, miljöer där hjul är värdelösa . Möjligen är det där de mångbenta fordonen får ta sina första självsäkra kliv mot framtiden.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt