Facebooks smarta samarbete med Spotify

2011-10-04 07:55  

Facebooksamarbetet har gett bra utdelning för svenska Spotify. På nio dagar har 2,3 miljoner nya användare hittat till musiktjänsten.

(Uppdaterad version:) Spotify och Facebooksamarbetet har redan visat sig i antalet användare av Spotifys musiktjänst. På nio dagar har 2,3 miljoner nya kunder anslutit sig till gratisversionen av musiktjänsten enligt statistik från Appdata, rapporterar Dagens Industri.

Andelen som historiskt sett har blivit betalkunder hos Spotify ligger kring 10 procent. Med samma frekvens av omförhandling av gratisanvändare till betalkunder skulle Spotify kunna få cirka 230 000 betalkunder. Det skulle i så fall generera 230 miljoner kronor i årsintäkt, enligt DI.

- Detta är inga officiella siffror som kommer från oss. I övrigt har jag inga kommentarer, säger Sofie Grant, presschef på Spotify till DI.

Totalt är det genomsnittliga antalet användare per månad uppe i 5 767 318 den 3 oktober enligt statistik från Appdata.

Hård kritik har också riktats mot samarbetet när nya Spotifykunder är tvingade att ha ett Facebookkonto. Daniel Ek, Spotifys vd, säger i en kommentar på Twitter att man ska införa ett "skämsfilter" för de som inte vill visa ut vilken musik de lyssnar på.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL