Ericsson-chefen: Dags att dehajpa smarta armband

2014-11-28 09:30  
Ericssons FoU-chef Ulf Ewaldsson är inte imponerad av utvecklingen kring ”wearables” såsom smarta armband. Foto: TT, Jawbone

Mycket snack om smarta armband och smarta klockor i år, och försäljningen väntas stanna på runt 50 miljoner. <br/>- Dags att dehajpa wearables, säger Ericssons FoU-chef Ulf Ewaldsson.

Smarta armband har till och med utnämnts till årets julklapp i Sverige. Detta efter ett år då nyheterna aldrig varit fler om kroppsnära teknikprylar, eller ”wearables” som branschen kallar det.

På den stora CES-mässan i Las Vegas har de här bärbara produkterna, ofta i kombination med hälso- och träningstjänster, varit en av de heta trenderna två år i rad.

I år lanserade Apple sin smarta klocka, och då ökade intresset ytterligare.

Enligt en färsk prognos från Futuresource Consulting, kommer det att säljas 52 miljoner ”wearables” i år. Och försäljningen nästa år väntas komma upp i närmare 75 miljoner.

Men det imponerar inte på alla. Fram för allt inte personer som jobbar i mobilbranschen, som är vana vid försäljningssiffror på över en miljard enheter.

Förra året såldes 1,8 miljarder mobiltelefoner, varav 967 miljoner var smarta mobiler. Analysföretaget Gartner räknar med att det kommer säljas mer än 1 miljard Android-baserade mobiler i år.

En som inte är imponerad av försäljningssiffrorna för smarta armband och klockor är Ericssons FoU-chef Ulf Ewaldsson.

- Det sägs att det säljs över 114 miljoner wearables 2018. Det är nog dags att dehajpa de prylarna, sa han på Ericssons innovationsdag.



Följ Ny Teknik på Facebook!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt