Du shoppar - butiken spejar

2007-03-13 23:00  
Butiken spejar på dig när du handlar.

En smart planerad butik säljer mer. Handlare börjar därför använda avancerad teknik för att kartlägga kundernas beteende. Snart kommer sensorerna som ser vad du tittar på.

Ica Maxi Toftanäs i Malmö är Sveriges första butik som registrerar hur kunderna rör sig i gångarna.

I taket sitter vanliga webb-kameror kopplade till en mini-pc. Avancerad bildbehandling skiljer människor från salladshuvuden och räknar varenda person som korsar 72 tänkta streck. Handlare Hasse Gunnarsson ser stora möjligheter med tekniken.

- Vi kan se om kunderna beter sig som vi tänkt oss. När vi förändrar något i butiken får vi direkt ett kvitto på om det blev rätt, säger han.

Hasse Gunnarsson poängterar att det handlar om att göra butiken mer rationell för kunderna. Samtidigt betyder nöjdare kunder ökad försäljning. Nu ska den insamlade statistiken analyseras. Övervakningsutrustningen har flyttat till en Maxi-butik i Halmstad, som har ett liknande sortiment men lite annorlunda layout. Sedan kan man bedöma vilken lösning som fungerar bäst.

Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, är initiativtagare och ledare för projektet. På några års sikt tror han att den här typen av teknik blir vardagsmat i såväl stormarknader som gallerior och exempelvis skoaffärer.

- Det vore dumt att låta bli, butiksplaneringen betyder mycket. Handlarna har små marginaler, så några procent på omsättningen spelar stor roll, säger han.

Övervakningen i Malmö kräver inga tillstånd, eftersom den inte anses kränka integriteten. Inga bilder lagras, och ingen betraktar det som filmas. Förutom programvaran från Cognimatics. Lundabolaget erbjuder sedan tidigare programvara för mobiltelefoner, där fotograferade ansikten förvrängs i underhållningssyfte.

- Det är inte samma algoritm, men avancerad bildbehandling är grunden i båda tillämpningarna, säger Cognimatics vd Rickard Berthilsson.

Under våren lanserar företaget en ny produkt som kollar vad kunden tittar på. Nyttig information för den som planerar skyltar och placerar varor på hyllan. Enligt Rickard Berthilsson är handeln lockad av konceptet.

Tanken är att små webbkameror ska placeras bredvid till exempel en reklamskylt. När en kund närmar sig lokaliserar avancerade algoritmer ögonen och vart de är riktade. På så vis kan man mäta hur många blickar skylten fångar och hur länge kunderna tittar.

Ica Maxi-handlaren Hasse Gunnarsson tycker tekniken låter intressant, men har inte bestämt om han ska testa eller inte.

- Det är inget jag skulle smälla upp hur som helst. Även om inga bilder sparas så börjar man närma sig en gräns där kunden kan känna att integriteten kränks, säger han.

Se stor grafik i separat fönster.Klicka här.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt