Digitalisering

Apple retar media med prenumerationsmodell

Prenumerationskontroll i Apples Ios (Iphone/Ipad). Klicka på bilden för större vy.

Apple låter nu mediaföretag sälja prenumerationer i appar. Men Apple ska ha 30 procent av intäkterna och flera av villkoren är besvärliga för mediaföretagen.

Publicerad

Den nya prenumerationsmodellen bygger på den redan existerande funktionen för köp inuti appar ("in-app-purchase").

Den väsentliga skillnaden är att köpet nu kan gälla en prenumeration på något – tidskrift, tidning, musik eller något annat – och att den betalas regelbundet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här