Bygg

Motorvägsprojektet Förbifart Stockholm säger upp kontrakt efter misskötsel

Över 22 miljoner ton berg ska sprängas bort för att bygga Förbifart Stockholm. Här, under Sätra, lastas bermassor av i ett mellanlager. Foto: Mikael Ullén

Motorvägsprojektet Förbifart Stockholm har valt att säga upp kontraktet med huvudentreprenören för en central del av bygget efter misskötsel. Projektet riskerar nu att bli dyrare – och försenas kraftigt, rapporterar Di.

Publicerad

Enligt Trafikverket förklaras upphävandet av kontraktet med att entreprenören ”visat tecken på bristande förmåga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete”.

Dessutom ska arbetet ha gått alldeles för långsamt.

– Det är inte en takt som vi är nöjda med, säger Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket till tidningen.

Att Trafikverket nu blir av med entreprenören gör att tidsplanen får justeras. Projektet riskerar dessutom att bli en dyrare historia.

– På papperet kommer en ny entreprenör med all sannolikhet att vara dyrare än den vi har i dag, säger Brantmark, men han vill inte spekulera i någon summa.

Trafikverket siktar på att ha en ny entreprenör upphandlad under 2019. Den tidigare entreprenören ska kort efter att kontraktet upphävts ha gått i konkurs, skriver Di.

Förbifart Stockholm är en underjordisk led som ska gå från Kungens Kurva söder om Stockholm till Häggvik norr om staden. Projektet har pågått sedan 2006 och kommer enligt Di att kosta drygt 33 miljarder kronor. Merparten av pengarna tas från trängselskatten i Stockholm och bygget beräknas vara klart 2026.