Skyhöga kopparpriser förlänger livet på Aitik

2010-08-30 10:42  

I morgon tisdag inviger kungen Boliden nya jättesatsning på koppargruvan Aitik utanför Gällivare. Och det sker när kopparpriserna är rekordhöga.

Boliden har investerat cirka 6 miljarder kronor för att fördubbla gruvbrytningen och anrikningen i Aitik från dagens 18 miljoner ton malm per år till 36 miljoner ton.

Det är den största investeringens i Bolidens historia och gör att Aitikgruvan med närmare 500 anställda kommer att leva ytterligare tio år fram till 2025 – garanterat. Och Boliden håller dörren öppen för ytterligare expansion i framtiden.

Här finns både koppar, guld och silver – och molybden, en eftertraktad legeringsmetall i stålindustrin.

Det är tack vare det nya anrikningsverket som man kan börja producera molybden, som är en biprodukt vid kopparframställningen men som inte är lönsam att bryta separat.

När Boliden för fyra år sedan tog investeringsbeslutet låg kopparpriserna på rekordnivån 8 000 dollar per ton. Då säkrade Boliden priserna i fyra år. När finanskrisen lamslog världsekonomin under 2008 halverades kopparpriset - men nu är det uppe på rekordnivåer igen.

När den nya investeringen ger full verkan från och med 2014 kommer Boliden att producera 100 000 ton koppar per år och 4 ton guld.

Aitikgruvan är ett av världens största dagbrott. Gruvan är lika stor som hela Stockholms innerstad. Den är nästan tre kilometer lång, en kilometer bred och 400 meter djup.

Och nu ska den bli både bredare och djupare - ända ned mot 600 meter.

Det gamla anrikningsverket, truckverkstaden, lager och andra byggnaden ska rivas för att ge plats åt den nya gruvbrytningen. De ligger nämligen mitt på malmkroppen.

Som industriinvestering räknas den nya Aitiksatsningen som en av Sveriges största och Boliden hela det svenska näringslivet vill vara med och sola sig i den kungliga glansen över invigningen på tisdagen.

Över 200 gäster flygs upp till Gällivare för att 10.30 påbörja ”Aitik Grand Tour” med en slingrande resa ned i den gamla gruvan, en titt på det nya dagbrottet Salmijärvi, besök i truckverkstaden, den nya malmkrossen, det nya anrikningsverket med de gigantiska malmkvarnarna och det sju kilometer långa transportbandet som ska göra mycket av trucktransporterna onödiga.

Det som kommer att imponera mest på den som aldrig besökt Aitik är de gigantiska truckarna med sina gigantiska hjul som lätt skuggar solen.

Läs mer om Aitiksatsningen här.

Lars Anders Karlberg

Mer om: LKAB Boliden

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt