”Här är förändringarna som småföretagen måste göra”

2019-10-10 13:30  
Stefan Gustafsson Ledell.

GÄSTKRÖNIKA. Hur ska de små och medelstora industriföretagen möte en konjunkturnedgång? Det är dags att ta tag i sin förändringsresa, skriver Stefan Ledell, vd Proton Technology.

Under det senaste året har det talats mycket om en eventuell lågkonjunktur som ligger runt hörnet. Det råder såklart delade meningar om var i konjunkturen vi befinner oss och det varierar också beroende på bransch. Det finns dock sektorer, exempelvis fordonsindustrin, som drar ner sina prognoser rejält.

Hur ska man då som litet SMF (små och medelstora företag, reds anm) hantera dessa konjunktursvängningar?

Hur har man siktet inställt på framtiden samtidigt som dagens utmaningar måste hanteras?

Det finns inga entydiga och enkla svar, men en viktig del är att i grunden ha en stark och stabil affärsplan och en strategi som man tror på. Då står man stark och rakryggad och kan undvika diskussioner som på sikt äventyrar den långsiktiga verksamheten.

Det är annars lätt att fokus hamnar på priser, och inte erbjudandet.

Det är svårt att helt undvika att känna av en konjunkturnedgång. Men det finns vissa saker som jag tror är viktiga för att skapa en stabil, långsiktig verksamhet.

Jag kallar den för en småföretagares förändringsresa.

  • Från underleverantör till (med) leverantör. Den traditionella bilden av en underleverantör är att den är en del av en värdekedja. En produkt tillverkas som levereras till sin kund. Jag tror det kommer att bli viktigare att utveckla och tillverka en produkt tillsammans med sin kund, så kallad medleverantör.
  • Från traditionell till spjutspets. För att bli en (med) leverantör kommer att det krävas någon form av spjutspets, en unik kompetens som medför att kunden vill och behöver utvecklas tillsammans med leverantören.
  • Från produktion till strategisk. Det handlar om att tänka långsiktigt. Förmågan att hantera ekonomiska och produktionstekniska svängningar, och låta kortsiktiga beslut tas utifrån den långsiktiga strategin.
  • Från lokal till global. Att inse att vi tillhör en global värld som vi dagligen påverkas av. Även om vi i dag mest levererar lokalt, är förmodligen våra kunder och sedan i sin tur deras kunder globala. Hur och var vill kunden att vi utvecklas? Det finns ett uttryck som är lite klyschigt men som stämmer i detta sammanhang, ”utan spaning, ingen aning”.

Jag är optimist och väljer att se positivt på framtiden för alla små- och medelstora företag som finns i vårt avlånga land. Undersökningen ”Industry Trend Monitor” som publicerades av Automathink våren 2019 visar även den på en positiv syn på framtiden. Över 70 procent av företagen kommer att investera i ny teknik under det närmaste året.

Det tyder på en framtidstro och att resan mot framtiden har börjat.

Stefan Gustafsson Ledell, vd Proton Technology och ordförande i tankesmedjan Automathink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt