Bilindustrin går i spinn över trekantig skruv

2010-03-30 10:47  

Äntligen har det lossnat för skruven som inte lossnar. Volvo, Jaguar, Ford är några av dem som gått över till den självlåsande, trekantiga skruven som gör sina egna gängor.

Jaguars nya V8-motor har över 300 trekantiga ”Taptite-skruvar” från Bulten i Hallstahammar. Monteringslinan i Bridgeend, Wales, har kunnat krympas med 25 meter genom att man uteslutit de maskiner och annan utrustning som gängar och gör rent i skruvhålen.

Volvo Powertrain i Köping, som levererar växellådor till Volvo Lastvagnar, har byggt om en hel växellåda bara för att kunna ersätta så många traditionella skruvar som möjligt med Taptite.

– Skruven är något dyrare än dem vi använt tidigare. Men det tjänar vi lätt in tack vare den enklare och snabbare bearbetningen, säger Joakim Sandberg, teknikchef på Powertrain.

Ett annat exempel är Fords senaste uppgradering av bilen Transit som nu har Taptiteskruvar överallt där det är möjligt.

– Biltillverkarna sparar miljon efter miljon när de går över till Taptite. Den är enklare att skruva i, kräver mindre förarbeten, och slutresultatet är klart bättre än med traditionella fästelement, säger Rolf Carlsson, laboratorieansvarig på Bultens labb i Hallstahammar.

Han och hans avdelning utvecklar och testar skruvar och färstelement tillsammans med kunderna, ofta biltillverkare. Dessa rekommenderas att använda den eller den skruven till just den motorn, bottenplattan, växellådan eller på andra ställen.

– Idag handlar över hälften av vår verksamhet om tillämpningar med Taptite. Plötsligt har det bara lossnat. Fordonsindustrin har upptäckt skruven på allvar, säger han.

Ändå har skruven har funnits i 25 år. Och lika länge har Bulten i Hallstahammar tillverkat den - på licens av det amerikanska företaget Continental Screw.

Den senaste versionen finns i storlekar från M4 upp till M20. Den görs med två olika värmebehandlingar – en som fungerar i aluminium och andra mjuka metaller, en annan i stål.

– Vi har börjat tillverka skruven i fler dimensioner än tidigare. Den kan därför användas mera kritiska tillämpningar. Det är säkert en orsak till att fordonsbranschen fattat tycke för den, säger Rolf Carlsson.

Skruven är trilobulär, trekantig – men bara så lite som en tiondels millimeter på de bärande gängorna. Gängprofilen skiljer sig också från vanliga gängor. Poängen med den speciella utformningen är dels att skruven gör sina egna gängor i materialet den ska in i, dels att är det näst intill omöjligt att borra snett – vilket i gängade hål brukar resultera i så kallad korsgängning.

Och tack vare att gängprofilen ger skruven en låsningseffekt behövs inga låsbrickor eller låsande preparat som Loctite och liknande.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt