Unga bolag formar framtidens fordon

2017-07-03 16:40  

KRÖNIKA. Jag ger mig tusan på att svenska startup-företag kommer att spela en viktig roll när framtidens fordon nu utformas, skriver Ny Tekniks reporter Kalle Wiklund.

Plötsligt har jag hela gatans blickar på mig. Platsen är Fleminggatan i centrala Stockholm och jag har precis klivit in i en kapselliknande trehjuling. Den lilla podden är en del av flottan i Stockholms senaste taxitjänst, som drivs av uppstartsbolaget Bzzt.

Bilar har en speciell plats i svenskarnas hjärtan – förmodligen på grund av de stora avstånden i vårt avlånga land. Samtidigt förtätas storstäderna alltmer, vilket driver på behovet av förnyelse – både inom stadsutveckling och fordonsbranschen. Det är kanske därför som utvecklingen av framtidens fordon engagerar så många.

Det pågår flera storsatsningar där fordonjättarna vill staka ut riktningen för framtidens transporter. Parallellt med den utvecklingen kan vi också se hur det växer upp flera små spännande, svenska innovationsfrön.

Bzzt är ett tydligt exempel på det. Idén till den eldrivna taxitjänsten föddes när Uber kom till Sverige. Grundarna till Bzzt imponerades av hur enkel tjänsten var att använda, men tyckte att Uber hade missat en viktig del – nämligen den miljömässiga biten. Planen är nu att bygga upp en tjänst som erbjuder snabba, billiga och mer hållbara transporter.

Bzzt är inte ensamt om att jaga efter nya, innovativa transportlösningar. Drömmen om att bygga något nytt och annorlunda blev startskottet för Uniti. Det är en ny svensk elbil som utvecklas i Lund. Entreprenören bakom, Lewis Horne, har ett tydligt mål. Han vill utmana de stora bilföretagen, och göra det med hjälp av en elektrisk elstadsbil för kortare resor.

Fokus ligger på att testa nya lösningar – Unti ska exempelvis gå att styra utan ratt och pedaler.

– Vårt team består inte bilmänniskor. Däremot finns en djup kärlek för teknik, sa Lewis Horne till Ny Teknik under våren.

Men samtidigt som fler fordonsstartuper börjar rulla ut på vägarna ser vi också att storföretagen börjar jobba tillsammans med innovationsbolag.

I vintras startade Scania ett riskkapitalbolag som ska investera i områden som är strategiskt viktiga, men där kompetens saknas i dag. Första bolaget man satsar på är Enersize, som använder egentutvecklad programvara och dataanalyser för att minska energianvändningen i industriella tryckluftsprojekt.

Och när Zenuity, Volvos och Autolivs nya bolag, ska ta sina självkörande bilar ut på vägarna så tar man hjälp av ett ungt Stockholmsbolag. Univrses har tagit fram en lösning för att spåra hur användarna rör sig i ar- och vr-världar. Samma teknik som bygger på artificiell intelligens och bildseende ska nu användas för en noggrannare positionering av de självkörande bilarna.

Iot är ett annat område som växer snabbt. Redan i dag erbjuder Telia och Telenor lösningar för att koppla upp bilar, med teknik som är skapad av Springworks och Swedspot.

Nästa kliv inom iot och fordon väntas ske när 5g lanseras. Med den tekniken blir det möjligt med supersnabb datakommunikation, nästan helt utan fördröjningar. Det kan bland annat användas till att få fordonen att kommunicera med varandra. Exakt vilka lösningar som tekniken kommer att göra möjlig vet vi inte i dag. Men jag ger mig tusan på att svenska startup-företag kommer att spela en viktig roll i att ta reda på det.

Kalle Wiklund

Mer om: Krönika Fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer