FORDON

Chalmersforskare om nya elmotorns klimatfördel: ”Verkar överdrivet”

Elmotortillverkning i fabrik.
Tyska industrijätten ZF tillverkar elmotorer för fordon, främst i fabriken i Schweinfurt (bilden). I november 2022 passerade företaget 2 miljoner tillverkade motorer. Den nya elmotortypen utan permanentmagneter har inte börjat tillverkas än.

Elmotorer med permanentmagneter regerar i elbilsbranschen. Men beroendet av sällsynta jordartsmetaller är ett problem. Tyska ZF utvecklar därför en motor utan magneter.
Chalmersforskare köper en del av de påstådda fördelarna – men ser också tre tydliga nackdelar med konceptet.

Publicerad Uppdaterad

Till elbilar används ett antal olika elmotortyper, men den synkrona permanentmagnetmotorn (PMSM) har blivit den populäraste tack vare den höga verkningsgraden och att den är relativt enkel att tillverka.

Användningen av permanentmagneter leder dock till ett beroende av sällsynta jordartsmetaller som neodym och dysprosium – en industri som Kina fortsatt dominerar och som därmed innebär en risk vad gäller tillgång samt problem kopplade till villkor vid utvinning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här