Nya Koenigsegg kan vara världens snabbaste

2014-03-04 11:39  
Nya Koenigsegg One:1 heter så för att förhållandet mellan vikt och antal hästkrafter är just ett till ett. Foto: Koenigsegg

Svenska Koenigsegg har nu visat upp sin nya bil. Toppfarten anges till 450 km/h.

I februari satte en Hennesey Venom GT hastighetsrekord med 435 km/h på rymdskyttelns landningsbana vid Kennedy Space center i Florida.

Men nu har svenska Koenigsegg på internationella bilsalongen i Genéve presenterat sin nya One:1 vars toppfart uppges vara 450 km/h. Klarar bilen det blir den världens snabbaste serietillverkade sportbil. Även om "serien" bara består av sex redan beställda exemplar.

Motorn är en fem liters V8 med effekten 1 360 hästkrafter. Angiven som SI-enhet låter det ännu mer imponerande då effekten då är en megawatt.

Med vikten1 360 kg blir förhållandet effekt-vikt 1:1 vilket enligt Koenigseggs webbplats är ett "drömförhållande" som tidigare ansågs vara ouppnåeligt men gett bilen dess namn. Men det förhållandet finns även i nuvarande rekordbilen Hennesey Venom GT med effekten 1 244 hästkrafter och alltså vikten 1 244 kg.

Koenigsegg har även ett imponerande vridmoment på 1 371 Nm vid 6 000 varv per minut och räknat över spannet 3 000 till 8 000 varv per minut är det 1 000 Nm.

Det här ger en acceleration från 0 till 400 km/h på 20 sekunder och när den bromsar in från den farten till stillastående tar det 10 sekunder. Från 100 km/h till noll anges bromssträckan till 28 meter för den  4,5 meter långa bilen.

I stort sett hela karossen plus hjulen är tillverkade av kolfiber och däcken är specialtillverkade av Michelin.

Enligt Koenigseggs egna uppgifter var företaget den första tillverkaren av extrema sportbilar som styrde om till en mer "grön teknik" när de 2007 introducerade biobränsle som drivmedel för sin CCXR. Även den nya One:1 kan vid sidan av att tanka vanlig bensin och racerbränsle även köra på E85 biobränsle.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt