ANNONS FRÅN GROTH & CO

Patentexpertens tips för att fånga upp innovationsförmågan

Patent är inte bara ett sätt att skydda sin idé. Det är också ett bra sätt att omvandla en idé till kommersiell verklighet. För innovationsdrivna företag är det viktigt att kunna gå från idé till patent på ett effektivt sätt.

Publicerad Uppdaterad

Mathias Loqvist, patentchef för immaterialrättsrådgivarna Groth & Co, delar med sig av sina bästa tips på hur företagare kan fånga och stimulera innovationsförmågan och patentarbetet internt i företaget.

Studier har visat att de mest framgångsrika företagen har en tydlig och väl implementerad patentstrategi. För att uppnå detta är det viktigt att medarbetarna är involverade i arbetet och det finns rutiner som fångar upp och utvärderar deras idéer.

Skapa en patentkultur

I ett innovationsdrivet företag är det viktigt att medarbetarna är väl medvetna om betydelsen av bolagets patentportfölj. Man bör därför återkommande informera om detta internt och även tydliggöra målsättningen med patentarbetet. Ett effektivt sätt att öka medvetenheten kring patentens roll är att involvera flera avdelningar på företaget, till exempel forsk

ning och utveckling, servicepersonal samt sälj och marknad.

Ge personalen kunskap om patent
Se till att alla berörda i personalen har grundkunskap om patent och den egna patentstrategin. Hur ser de legala, finansiella respektive marknadsmålen ut? Söker man patent i huvudsak för att skydda sin produkt mot konkurrenter eller för att öka bolagets värde genom den immateriella tillgången? Eller är syftet framför allt att skapa intäkter via licensrättigheter?

Läs mer här: Tydlig patentstrategi ger framgång

Skapa en tydlig struktur för att fånga upp idéer
Alla inom företaget måste veta vart de ska vända sig när de har en idé. Det lättaste sättet är att utse en ansvarig person som äger och driver frågan. Personalen som lämnar idéer måste också veta hur en idé ska beskrivas. Det görs på bästa sätt genom att bolaget skapar ett internt malldokument med ett antal givna frågor om idén som personen som har gett upphov till idén besvarar. Strukturen på malldokumentet ska ligga väl i linje med kulturen i bolaget i övrigt. Det som passar i ett snabbväxande startup-bolag kanske inte fungerar hos ett väletablerat industriföretag med relativt mogen teknologi och vice-versa.

Ge tydlig feedback på idéer
Det är viktigt att medarbetaren får snabb och konkret feedback på sin idé och beskrivningen av idén. Genom god återkoppling bidrar du till att styra idéarbetet i rätt riktning, och att konkret kommunicera patentstrategin ut i organisationen. Dessutom främjar en snabb återkoppling motivationen och inspirationen att generera ytterligare goda idéer.

Sätt av tid för patentarbete
Patentarbete tar tid och måste få göra det. Patent är en central del i det innovationsdrivna företaget och bör behandlas därefter. Den person inom företaget som har kommit med en idé som bedöms som kommersiellt intressant måste få tid och möjlighet att bidra i det fortsatta arbetet kring idén och utformandet av eventuell patentansökan.

Läs mer här: Patent stärker bolagets finansiella värde

OM GROTH & CO

Groth & Co erbjuder affärsmässig rådgivning kring immaterialrätt. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Tillsammans med våra kunder arbetar vi strategiskt för att skapa konkurrensfördelar genom immaterialrätt.

Vi strävar efter att med vår erfarenhet och expertkompetens kring immaterialrätt, i kombination med förståelse för kundens affär, stärka, utveckla och förbättra våra kunders verksamhet. Målet med vårt arbete är att stärka våra kunders position och öka bolagets värde.

För mer information: www.groth.se