ANNONS FRÅN GROTH & CO

Tydlig patentstrategi ger framgång

78 procent av de mest framgångsrika företagen har en tydlig patentstrategi. Det visar en studie bland 9 000 amerikanska företag genomförd av Massachusetts Institute of Technology.

Publicerad Uppdaterad

Patent skapar konkurrensfördelar, som i sin tur leder till framgång. Mathias Loqvist, patentchef hos immaterialrättsrådgivarna Groth & Co delar med sig av fem konkreta tips på hur företag kan skapa en framgångsrik patentstrategi.

Undersök konkurrentsituationen

Som ett första led bör företaget undersöka och analysera hur den befintliga patentsituationen ser ut inom sitt teknikområde. Vilka konkurrenter finns på företagets viktigaste marknader och hur ser deras patentsituation ut? Hur är beteendet i den befintliga branschen? Hur använder konkurrenterna sina patent och är någon aktör väldigt benägen att invända mot konkurrenternas patentansökningar?

Definiera målsättning

För att definiera målsättning med sina patent är det bra att titta på olika kategorier mål. Dessa kan vara: legala mål, finansiella mål och marknadsmål.

Legala mål är till exempel att begränsa konkurrensen och beivra mot intrång, alltså ingripa mot någon som olovligen utnyttjar företagets patentskyddade uppfinning. Att bekämpa piratkopiering samt skapa sig frihet att kunna agera i det egna företaget ingår också i de legala målen.

Finansiella mål kan exempelvis vara att skapa intäkter från licensiering i stället för att enbart sälja produkten eller använda sig av en metod själv, att söka riskkapital då patenten ofta är en betydande immateriell tillgång i bolaget samt bygga värde inför en företagsförsäljning.

Marknadsmål är att minska konkurrenternas frihet att agera och på så sätt begränsa deras möjligheter att ta marknadsandelar, bygga varumärket och genom det stärka sin position på marknaden samt påverka börskursen.

Olika företag på olika marknader har självklart olika mål för sin patentverksamhet.

Utse ansvarig medarbetare

Att arbeta kontinuerligt med patentet samt involvera och informera medarbetarna internt är viktigt för företaget för att nå framgång med sin patentstrategi. Därför är det en fördel att tilldela ansvaret att äga och driva frågan till en särskild person inom organisationen.

Sätt en policy för den operativa verksamheten

Givet företagets mål och din konkurrentsituation, är det bra att sätta en policy för hur, var och när företaget söker patent, samt avsätta en budget för detta. Om företaget är verksamt globalt finns det kostnadseffektiva internationella system som förenklar processen med patentarbetet.

Utvärdera patentarbetet

Slutligen är det viktigt att företaget följer upp och undersöker graden av måluppfyllelse och analysera varför eventuella avvikelser uppstått. I uppföljningen ingår att titta på kostnader gentemot budget samt räkna på avkastningen från patenten.

OM GROTH & CO

Groth & Co erbjuder affärsmässig rådgivning kring immaterialrätt. Vi har experter inom patent, varumärken, design, domännamn, upphovsrätt, tvist & process, bevakning, namnskapande med mera. Tillsammans med våra kunder arbetar vi strategiskt för att skapa konkurrensfördelar genom immaterialrätt.

Vi strävar efter att med vår erfarenhet och expertkompetens kring immaterialrätt, i kombination med förståelse för kundens affär, stärka, utveckla och förbättra våra kunders verksamhet. Målet med vårt arbete är att stärka våra kunders position och öka bolagets värde.

För mer information: www.groth.se