Bombardier nekar till skumma affärer

2016-04-11 15:30  
Pär Isaksson. Foto: Bombardier Foto: Bombardier

Bombardier bekräftar leveransavtal med ett brittiskt bolag, men tillbakavisar inblandning i tveksamma eller suspekta affärer.

Affärskontrakt uppges visa att svenska grenen av kanadensiska tågtillverkaren Bombardier Transportation säljer det databaserade signalsystemet Ebilock-950 till ryska järnvägsbolaget Russian Railways via ”suspekta transaktioner”.

Men Bombardier nekade igår i en skriftlig kommentar till Ny Teknik till anklagelserna:

”Bombardier tillbakavisar bestämt att vi skulle vara involverade i tveksamma eller suspekta transaktioner med en tredje part.... Vår globala bolagsstruktur följer all gällande lagstiftning, inklusive skattelagstiftning”.

Svenska Bombardier ska bland annat vara inblandat i affärer med det brittiska bolaget Multiserv Overseas, som man säljer järnvägsutrustning till. Det framgår av affäravtal som ingår i de läckta Panama-dokumenten.

Läs mer:

Läs mer: Bombardier i Sverige dras in i Panama-härvan

Det sker via ett samriskbolag som Svenska Bombardier äger 60 procent av och därmed är majoritetsägare i. Samriskbolaget heter Bombardier Transportation (Signal) och ägs alltså till 40 procent av Russian Railways (RZD).

RZD ska under 2012-2014 ha köpt Ebilock-950-system av Multiserv för tiotals miljoner dollar i syfte att modernisera ryska järnvägsstationer.

Bombardier medger också i kommentaren att man "slutit leveransavtal" med Multiserv Overseas kring leverans av ”nyckelfärdiga systemlösningar”. Multiserv roll sägs dock vara "tydligt avgränsad".

Vad är skälet att ni gör affärer med ryska järnvägen via Multiserv?

– Orsaken är helt enkelt att vi levererar delar av signalsystem, men kunden, och för det mesta ryska järnvägen, köper enbart nyckelfärdiga system, och där ingår annan infrastruktur också, och då samverkar de med bygg- och installationsbolag och andra, säger Pär Isaksson, kommunikationschef för Bombardier i Sverige.

Ett annat dokument visar att signalsystemen likaså har sålts av ett annat bolag vid namn Rambo Management, som uppges vara registrerat på skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna.

Rambo ska ha sålt Ebilock-950 till Multiserv.

Stämmer detta? Har ni också gjort affärer med Rambo?

– Nej, det gör det inte. Bombardier har inga affärer med Rambo och har aldrig haft det, uppger Pär Isaksson.

Men har ert svensk-ryska samriskbolag gjort affärer med Rambo?

– Nej, det har inte gjort affärer med Rambo.

Men Panama-dokument visar på sådan försäljning, hur kommer det sig?

– Det har jag inga kommentarer till, säger Pär Isaksson.

Multiserv registrerades i London 2010. Aktieägarna uppges bestå av andra offshorebolag.

Bolagets nuvarande vd heter Svetlana Tutunaru. Enligt hennes Linkedinkonto är hon också vd och delägare i det cypriotiska konsultbolaget Delfi Corporate services.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer