Så ska Mapillary och Amazon lösa USA:s parkeringsproblem

2018-09-19 07:43  
Genom att kombinera bildanalys med textigenkänning kan svenska Mapillary och Amazon ta fram viktig parkeringsdata. Foto: Mapillary

33-bolaget Mapillary börjar jobba med Amazon. Med hjälp av bildanalys och textigenkänning ska bolagen lösa ett stort problem i USA - nämligen bristen på parkeringsdata.

Malmöbolaget Mapillary är ett av Sveriges mest hyllade uppstartsbolag internationellt sett. Företaget – grundat av matematikern och entreprenören Jan Erik Solem – ägnar sig åt att bygga en tjänst i appform som har beskrivits som ett alternativ till Google Street View. Innovationen gav Mapillary en plats på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-listan tre år i rad.

Till skillnad från Google, som använder bilar för att samla in bilddata, bygger Mapillary upp sin databas genom att låta appanvändarna skicka in bilder från sin omgivning.

Läs mer: Kartföretaget om de 126 miljonerna: ”Väldigt viktiga”

Alla foton indexeras, sorteras och kopplas ihop med hjälp av bildanalys och djupinlärningsalgoritmer. På sätt har bolaget lyckats skapa en slags global karta med 3d-modeller över exempelvis städer.

Mapillary har tidigare sålt data till kartföretag som bland annat Eniro. I våras gick företaget i en ny, het bransch – fordonsindustrin.

BMW, Samsung och Navinfo är nya investerare

Mapillarys bildanalys innebär att varje enskild pixel i bilderna har fått en etikett som berättar om den visar en cykel eller fotgängare, till exempel. Detta gör data-setet högintressant som träningsdata för ai-systemen som styr självkörande fordon.

Bolaget har hittills fått in en handfull kunder i bilindustrin. En av dessa är AID, ett Volkswagen-ägt bolag som utvecklar självkörande bilar.

Läs mer: 33-stjärnans nya mål: Träna ai-system i framtidens bilar

Nyligen investerade dessutom BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo motsvarande 125 miljoner kronor i Mapillary.

Nu har Mapillary tagit sig att lösa ett problem som länge har gett företag och myndigheter i USA huvudbry, nämligen bristen på data om parkeringsplatserna i amerikanska städer.

För att kunna lösa problemet börjar Malmöbolaget jobba tillsammans med nätjätten Amazon.

Parkeringsdata – hett ämne

Mapillary har länge kunnat hitta och positionera parkeringsskyltar i sina stora datamängder. Med hjälp av Amazons textigenkänningsteknik ska Malmöbolaget nu ta reda på vad som står på skyltarna.

– Behovet av digitaliserad, uppdaterad information om parkeringsplatser är stort, men den datan har inte funnits tillgänglig tidigare, säger Jan Erik Solem till Ny Teknik.

Parkeringsdata är hett just nu bland teknikbolag. Varför?

– Det finns flera anledningar. Parkeringsdata ligger bland annat till grund för mervärdestjänster som biltillverkare och operatörer vill erbjuda. Exempelvis genom att kunna visa i bilarnas navigeringssystem var det finns parkeringsplatser.

Var det ni eller Amazon som tog första kontakten?

Det kan jag inte svara på. Vi har tittat på flera lösningar, och Amazon har en bra bildigenkänningsteknik som matchar det vi vill göra. Det är väldigt spännande att jobba med dem. Att förstå vad som står på parkeringsskyltar utgör bara första steget för Mapillary. I nästa fas ska bolaget börja använda textigenkänning för att samla in information om exempelvis adresser och butikers öppettider från skyltar som sitter på fasader och byggnader.

Ny nivå av kartfunktioner

På sikt vill Mapillary gå ännu längre. Genom att kunna läsa av vägskyltar i framtiden hoppas Mapillary kunna få fram information om hur långt det är mellan två städer, exempelvis.

– Textigenkänning ger en värdefull extranivå till den stora mängd kartobjekt som vi genererar från våra insamlade bilder.

Läs mer: Svenska Mapillary bland världens bästa uppstartsbolag

Under 2018 har Mapillary tagit flera stora kliv på tekniksidan, berättar Jan Erik Solem. Över 5,5 miljoner kilometer världen över är numera kartlagda med Mapillarys tjänst. Det unga bolaget har också vunnit flera prestigefulla utmärkelser vid ett antal internationella benchmarh-workshops inom datorseende, som CVPR och ECCV, där tekniktjättar som Facebook, Google och Nvidia också medverkade.

– Testerna har handlat om autonom navigering, och för att höja svårighetsnivån användes bilder från helt nya platser i världen, som Indien. Där är trafikmiljön betydligt stökigare än i Europa, vilket ställer högre krav på tekniken. Eftersom vi tränar våra algoritmer på bilder som laddats upp från användare över hela världen är vår teknik redan väldigt robust.

Mapillary

Gör: Tjänst för gatuvy baserad på bilder från användare.

Startår: 2013.

Anställda: 42.

År på 33-listan: 2014, 2015, 2016.

Omsättning 2017: 7 miljoner kronor.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt